Annonceindlæg fra Inspari

Skab synergi mellem afdelinger med Business Intelligence

VM i fodbold er netop overstået, og oftest er det sådan med de hold der klarer sig bedst, at det ikke nødvendigvis er det hold med de bedste spillere

Højst sandsynligt, hvis der sammensættes et hold af de bedste fodboldspillere i verden uden de havde spillet sammen før, ville resultatet ikke blive som forventet. Det skyldes den klassiske filosofi om, at et fodboldhold primært består af spillere med forskellige kvaliteter og personligheder. Spillere der kender hinandens personligheder og roller på holdet vil fungere bedst som et team og skabe synergi.

Rent statistisk vil de, der har den bedste sammensætning af typer, som har indsigt i holdets samlede mål og vision klare sig bedre, da de har en fælles forståelse af den overordnede taktik og hvilken vej de skal gå. Et hold fuld af individualister, der ikke har anden indsigt end, hvad de tror de andre synes, vil ikke nå langt.

Du tænker sikkert; ”hvad har dette med Business Intelligence at gøre?” - Jo, på samme måde man kan se på velfungerende fodboldhold, på samme måde kan man se forskellige afdelinger i virksomheder. Hvis afdelingerne imellem hinanden har indsigt i hinandens indflydelse og et samlet overblik, kan de forstå hinanden og i sidste ende arbejde bedre sammen som et velfungerende team med synergieffekt. Business Intelligence (BI) kan hjælpe virksomheder med at skabe en synergieffekt mellem afdelingerne, så de ansatte forstår hvad de gør, men specielt også hvorfor de gør det!

Økonomi

I din økonomiafdeling kan BI hjælpe med at skabe overblik over den økonomiske situation i virksomheden. Det betyder, at i stedet for udelukkende at have controllere og andre økonomifolk til at holde øje med den økonomiske situation findes der software til automatisk at indsamle denne økonomiske data og visualisere det. Det betyder, at den økonomiske situation er nemmere at få indblik i for økonomiafdelingen. Det betyder, at økonomiafdelingen har nemmere ved at præsentere kritiske eller positive situationer til andre afdelinger. På den måde får de andre afdelinger indsigt i den økonomiske situation og forstår, hvorfor de skal gøre noget anderledes eller følge samme spor som før.

Produktion

Vi prøver at tage eksemplet videre i produktionsafdelingen, hvor de der arbejder her nu har en forståelse for, hvad der skal gøres anderledes i forhold til den økonomiske situation. Ikke nok med dét kan BI værktøjer optimere processen i produktionen ved at identificere eventuelle flaskehalse eller manglende effektivitet. Det kan være medarbejdere i denne afdeling ikke er klar over, hvordan processer kan optimeres, så vilkår både bliver bedre for den samlede økonomiske situation, men også for dem. BI kan hjælpe med at øge effektiviteten fra disse operationelle områder.

Salg, Marketing & Kundeservice

Når salgs- og marketingafdelingen har indsigt i, hvordan den økonomiske situation ser ud samt, hvorfor produktionsafdelingen gør som de gør – og hvor meget kapacitet de i øjeblikket har til at producere, forstår denne afdeling disse afdelingers muligheder og begrænsninger. Samtidig kan BI værktøjer hjælpe disse afdelinger med bedre forretningsindsigt i disse afdelinger samt omsætte tidligere data til marketingplaner, der kan vise Return on Investment (ROI). Når afdelingen har forståelse for de marketingsmæssige muligheder og begrænsninger kan de bedre optimere salget. Samtidig vil det muliggøre, at visualisere kunderejser, indsamle potentielle kunder og ”forecaste” på fremtidig salg.

Dette vil give kundeservice med at forstå den samlede forretningsmodel og ud fra BI værktøj måle på den effekt deres service giver.

Ledelse

Disse eksempler på afdelinger skaber synergien og forståelsen for hinanden i afdelingerne. Det vil sige, at alle led i virksomheden forstår den samlede forretningsmodel og afdelingernes muligheder og begrænsninger ved hjælp af BI’ værktøjer. En datadrevet kultur i virksomheder bliver mere og mere populær, fordi det skaber indsigt og ikke mindst overblik. Forestil dig, at alle led i en virksomhed kan forstå hinanden og nemt kan gå ind og finde indsigt i andre afdelinger.

Ikke mindst vil det på ledelsesniveau kunne give et bedre overblik ved fremtidige strategiske beslutninger, da ledelsen ved hjælp af datadrevne visuelle værktøjer nemt og hurtigt kan få indsigt i, hvordan en beslutning eller fremtidig strategi vil have indflydelse på de forskellige afdelinger. Omvendt betyder det, at når ledelsen etablere et nyt tiltag eller en ny strategisk beslutning ville de nemt kunne viderekommunikere det ud til hver enkelt afdeling, som ved hjælp af BI værktøj nemt og enkelt vil kunne sætte sig ind i, hvad det har af effekt for dem og for de andre afdelinger. Det er altså en positiv spiral, hvor Business Intelligence skaber synergieffekt når alle afdelinger kan arbejde sammen.