Computerworld News Service: En dugfrisk afgørelse fra EU-domstolen kan få vidtrækkende konsekvenser, når det gælder online-annoncering.
Domstolen er nemlig nået frem til, at det ikke er i strid med de europæiske varemærkelove, hvis et selskab anvender konkurrenters navne som keywords inden for online-annoncering.
Afgørelsen står til at blive et enormt rygstød for Googles omsætnings-maskine, nemlig Adwords-tjenesten.
Køb nøgleord på rivalens navn
Afgørelsen kommer i kølvandet på en langvarig strid mellem Google og en række ejere af kendte og værdifulde varemærker.
Det kan du læse mere om her.
Afgørelsen har EU-domstolen blandt andet baseret på en sag, hvor selskabet Primakabin havde købt keywords til fremvisning af egne annoncer, der mindede meget om konkurrenten Portakabins navne.
Primakabin havde således købt nøgleordene 'portakabin', 'portacabin', 'portokabin' og 'portocabin'.
Dette har EU-domstolen - der er Europas højeste juridiske instans - fundet acceptabelt.