Google Wave får nu dødsstødet er Google, men det lille beta-skilt hindrer, at det dermed bliver opfattet som en fiasko.

"Beta-skilt" redder Google fra en Apple-skandale

ComputerViews: Apple og Google har begge haft problemer med nye produkter hen over sommeren. Men nogle produkt-fiaskoer får mere opmærksomhed end andre.

Annonce:
Annonce:
ComputerViews: Det er menneskeligt at fejle og tilladt at blive klogere. Alligevel er det sidste, en it-virksomhed ønsker, nok at skulle indrømme i fuld offentlighed, at et nyt produkt har fejlet.

Det er præcis, hvad Apple og Google - virksomheder der ellers (næsten) kan gå på vandet - har måttet gøre hen over sommeren. Smerten i form af vrede kunder og et image-knæk har dog været forskellig.

Værst er det gået ud over Apple, der med udgangspunkt i en klippestærk økonomi og verdens mest velsmurte PR-maskine, i de senere år har befundet sig i en popularitets-liga helt for sig.

Så meget mere ondt gjorde det, da snakken om antenne-problemerne i den nye iPhone 4 begyndte i juni.

I første omgang valgte Apple-direktør Steve Jobs at afvise snakken om antenne-problemerne med en bortforklaring om, at problemerne kun opstår, hvis man "holder telefonen forkert".

Det kontroversielle design, hvor antennen omkranser selve telefonen i form af et metalbånd, har dog haft den den konsekvens, at Apple er blevet sagsøgt af utilfredse kunder, og kort tid efter valgte selskabet at komme med en officiel udtalelse, der blandt andet forklarede, at problemerne ikke var unikke for Apples produkt, og at man netop havde fundet ud af, at der var tale om en software-fejl.

"For det første vil et bestemte greb på stort set enhver mobiltelefon reducere dens modtagelse med en eller flere "streger". Det gælder iPhone 4, iPhone 3GS og mange Droid-, Nokia- og RIM-telefoner," skrev Apple blandt andet.

Erkender indirekte problemer
Det stoppede dog ikke kritikken fra de utilfredse Apple-brugere, og kort tid efter var Apple nødsaget til at tilbyde alle iPhone 4-kunder et gratis etui til telefonen som et plaster på såret - og formentlig en måde at hindre signal-problemerne på, fordi man dermed ikke kan komme til at holde telefonen "forkert."

iPhone 4-skandalen nåede sin foreløbige kulmination i denne uge, da den ansvarlige Apple-chef, Mark Papermaster, forlod selskabet efter blot 16 måneder.

Apple har ikke offentligt indrømmet, at der var tale om en fyring, men det er svært at opfatte det anderledes, når Papermaster hos sin tidligere arbejdsgiver, IBM, var ansat i hele 25 år, og altså ikke ligefrem plejer at skifte job i tide og utide.

Tilbage står et billede af et ellers så succesfuldt æble-firma, der har afvist, at der skulle være tale om alvorlige problemer med iPhone 4, men som samtidig indirekte har erkendt, at kritikken ikke var helt hen i vejret ved at tilbyde kunderne et gratis etui - og som har skilt sig af med den ansvarlige chef.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Salg og implementering af CRM-software hos mellemstore og store virksomheder.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om udfordringerne og processen frem imod en bedre...

I dette white paper kan du læse om strategidelen i porteføljestyringen - det vil sige, hvordan du...

I dette white paper kan du læse om, hvad medarbejderne i dag forventer af dine...

 
Kommende events
CIO Executive Update
CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner.


Microsoft Office 365
Det cloud-baserede Office 365 er et af de mest succesfulde produkter fra Microsoft i de seneste år. Vi har allieret os med eksperter og cases, som kan give dig en konkret og koncentreret introduktion til det alsidige værktøj. Så tilbring en formiddag i selskab med Office 365 og se hvorfor produktet er så populært ? og hvordan it-afdelingen og brugerne høster fordelene i Office 365.


Hvordan finder og fastholder du de bedste it-medarbejdere?
Hvordan skal du tiltrække de bedste it-kandidater i fremtiden? Og hvilke kompetencer kommer virksomhederne fremover til at efterspørge?







Log ind
x
E-mail
Kodeord