Google Wave får nu dødsstødet er Google, men det lille beta-skilt hindrer, at det dermed bliver opfattet som en fiasko.

"Beta-skilt" redder Google fra en Apple-skandale

ComputerViews: Apple og Google har begge haft problemer med nye produkter hen over sommeren. Men nogle produkt-fiaskoer får mere opmærksomhed end andre.

ComputerViews: Det er menneskeligt at fejle og tilladt at blive klogere. Alligevel er det sidste, en it-virksomhed ønsker, nok at skulle indrømme i fuld offentlighed, at et nyt produkt har fejlet.

Det er præcis, hvad Apple og Google - virksomheder der ellers (næsten) kan gå på vandet - har måttet gøre hen over sommeren. Smerten i form af vrede kunder og et image-knæk har dog været forskellig.

Værst er det gået ud over Apple, der med udgangspunkt i en klippestærk økonomi og verdens mest velsmurte PR-maskine, i de senere år har befundet sig i en popularitets-liga helt for sig.

Så meget mere ondt gjorde det, da snakken om antenne-problemerne i den nye iPhone 4 begyndte i juni.

I første omgang valgte Apple-direktør Steve Jobs at afvise snakken om antenne-problemerne med en bortforklaring om, at problemerne kun opstår, hvis man "holder telefonen forkert".

Det kontroversielle design, hvor antennen omkranser selve telefonen i form af et metalbånd, har dog haft den den konsekvens, at Apple er blevet sagsøgt af utilfredse kunder, og kort tid efter valgte selskabet at komme med en officiel udtalelse, der blandt andet forklarede, at problemerne ikke var unikke for Apples produkt, og at man netop havde fundet ud af, at der var tale om en software-fejl.

"For det første vil et bestemte greb på stort set enhver mobiltelefon reducere dens modtagelse med en eller flere "streger". Det gælder iPhone 4, iPhone 3GS og mange Droid-, Nokia- og RIM-telefoner," skrev Apple blandt andet.

Erkender indirekte problemer
Det stoppede dog ikke kritikken fra de utilfredse Apple-brugere, og kort tid efter var Apple nødsaget til at tilbyde alle iPhone 4-kunder et gratis etui til telefonen som et plaster på såret - og formentlig en måde at hindre signal-problemerne på, fordi man dermed ikke kan komme til at holde telefonen "forkert."

iPhone 4-skandalen nåede sin foreløbige kulmination i denne uge, da den ansvarlige Apple-chef, Mark Papermaster, forlod selskabet efter blot 16 måneder.

Apple har ikke offentligt indrømmet, at der var tale om en fyring, men det er svært at opfatte det anderledes, når Papermaster hos sin tidligere arbejdsgiver, IBM, var ansat i hele 25 år, og altså ikke ligefrem plejer at skifte job i tide og utide.

Tilbage står et billede af et ellers så succesfuldt æble-firma, der har afvist, at der skulle være tale om alvorlige problemer med iPhone 4, men som samtidig indirekte har erkendt, at kritikken ikke var helt hen i vejret ved at tilbyde kunderne et gratis etui - og som har skilt sig af med den ansvarlige chef.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Tjekliste: 10 tegn på, at du har behov for at modernisere din Backup og Recovery løsning
Gennemgå denne tjekliste for at afgøre, om dit miljø har behov for en mere moderne tilgang til backup og recovery. Hvis ikke du kan tjekke nogen af disse af, kan det være tid til at revurdere din databeskyttelse strategi.