DI: Staten skal sikre alle mod botnet

Det er statens opgave at sikre borgerne mod botnet. Dansk Industri bruger nu sin indflydelse til at forbedre sikkerheden i hele Danmark med en stribe konkrete anbefalinger.

Dansk Industri (DI) betragter bot-netværk som en af de største sikkerhedstrusler i Danmark. En trussel, der kun bliver værre i de kommende år.

Derfor bruger industriens brancheorganisation nu sin indflydelse til at bekæmpe botnet.

En bot er en computer, som kan fjernstyres via nettet, og som anvendes til ondsindede formål uden ejerens samtykke og kontrol. Et botnet er en samling af inficerede maskiner, der eksempelvis kan bruges til udsendelse af spam.

DI vurderer, at der alene i Danmark er 100.000 computere, hvor ikke kun ejeren har kontrol med computeren og de data, der er lagret på computeren og den regnekraft, som computeren har.

Derfor har DI valgt, at presse regeringen til handling.

"Vi har henvendt os til Videnskabsministeriet med en stribe konkrete løsningsforslag til, hvordan vi kan komme problemet til livs. Nu må der ske noget," siger Tom Togsverd, der er branchedirektør i ITEK under DI.

"Problemet rammer mange af vores medlemmer, men vi kan ikke løse det alene. Botnet kan kun bekæmpes som et nationalt anliggende, fordi alle kan blive ramt. Derfor har vi valgt at komme med en række forslag til en central løsning, selv om det måske ligger uden for vores normale arbejdsområde," siger han.

Bot or not
Der er to hovedanbefalinger, som DI har sat på agendaen.

Den centrale anbefaling er, at der bør udpeges en dansk myndighed. Det kunne være IT- og Telestyrelsen, der kan udarbejde en DNS-blacklist over skadelige adresser og servere.

I praksis betyder det, at der lukkes for internetadgangen til skadelige maskiner på nettet.

"Listen bør videresendes til danske internetudbydere, som efterfølgende kan blokere de skadelige servere, indtil disse kan renses eller fjernes fra internettet," fortæller Henning Mortensen, chefkonsulent i DI og medlem af Videnskabsministeriets sikkerhedskomite.

"Det er en model, der svarer til den måde som børnepornografi-filtret virker på," siger han.

Den sekundære anbefaling fra DI er at brugere, hvor der er begrundet mistanke om inficeret udstyr, kan separeres fra de øvrige brugere og tilbydes hjælp med at få løst problemerne, så de ikke spreder sig.

Herudover opfordrer DI til at uddanne brugerne bedre.

"Hvis borgerne får installeret sikkerhedspakker og sørger for at få opdateret programmerne på computeren, er vi kommet langt i arbejdet med at begrænse spredningen af botnet," siger Henning Mortensen til Computerworld.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.