Artikel top billede

Computerspil kan løse verdens problemer

Spilteknologi er nøglen til at overføre store mængder ingeniørviden til politikere, vælgere og andre beslutningstagere.

Klimaforandringer, sult og fattigdom.

Problemerne synes at tårne sig op i det arbejde med Danmark 3.0, som interesseorganisationen Dansk IT netop har sat i gang. Men løsningen på alle verdens problemer kan være lige om hjørnet, nemlig i computerspil.

Det andet møde i processen om at skabe et nyt digitaliseringsudspil for Danmark fandt torsdag sted i et lille auditorium på Københavns Åbne Gymnasium og HF i Valby.

Dagsordenen var: "IT som styrker bæredygtighed."
 
Minister på video
Energi- og klimaminister Lykke Friis (V) indledte mødet  med stærkt teknologioptimistiske toner i et indspillet videoindslag.

Hun blev fulgt op af talere, der alle havde meget løsningsorienterede indlæg om, hvordan informationsteknologien kan understøtte blandt andet energieffektive bygninger, smarte eldistributions-løsninger og forskellige projekter til en mere bæredygtig transportsektor.

Men det samlede indtryk efterlod alligevel et billede af mange forskellige brikker, som kræver prioriteringer og beslutninger af den slags, som kun politikere og vælgere kan træffe.

Et af de allerstørste problemer er, at få overført de store mængder af ingeniørviden til politikere, vælgere og andre beslutningstagere.

Beslutningsstøtte

Det havde projektchef Eva Born Rasmussen fra Grontmij Carl Bro til gengæld et godt bud på: Computerspil. Ikke som actionspil men som værktøjer til beslutningsstøtte.

"Vi har brugt 3D-visualiering i mange år i byggeriet. Det har været dyrt, tungt og besværligt, men teknologierne i de nye computerspil kan gøre det meget hurtigere og bedre," siger hun.

På den måde kan spilteknologien levere beslutningsstøtte i forbindelse med dynamisk beslutning.

Eva Born Rasmussen demonstrerede på mødet i Danmark 3.0-processen en løsning, som Grontmij Carl Bro og spilvirksomheden Apex har lavet  til klimaledelse.

Komplekse CO2-beregninger

Løsningen simulerer et kontorlandskab i 3D, hvor komplekse data om materialer, lyskilder, automatiseringsniveau kan skiftes ud eller indstilles dynamisk, så CO2-forbruget kan aflæses og indgå i overvejelserne om indretning. Men for Eva Born Rasmussen er kontorsimuleringen blot ét eksempel på, hvordan tung ingeniørviden ved hjælp af spilteknologi intuitivt kan overføres til politikere og andre beslutningstagere.

Mere end 20 spilfirmaer har sammen med Grontmij Carl Bro arbejdet sammen om projektet Innogate, der skal bringe kompetencerne fra spiludviklingen ind i værktøjer til beslutningsstøtte på direktionsgangen.

En tanke, som ikke ligger fjernt for ledere, der er vant til business intelligence, men som altså kunne gøre politikere og andre lægfolk beslutningsdygtige uden at skulle fortabe sig i  bunker af detaljer.

"Det er også bare første skridt mod anvendelse af egentlig augmentet reality," siger Eva Born Rasmussen. Hun har store forventninger til at kunne gøre masser af information tilgængelig i virtuelle lag, især hvis der kommer fokus på at gøre de offentlige data om alt fra bygninger til luftkvalitet og lokalplaner tilgængelig for den slags applikationer.

Data i fokus

Netop anvendelsen af de mange offentlige data blev en af de klare konklusioner fra det andet temamøde i Danmark 3.0-processen. For fællesnævneren i mange af de projekter, som blev beskrevet kræver et arbejde med at standardisere og give adgang til de mange data.

Det var også en af konklusionerne, da Højhastighedskomiteen for snart et år siden udgav rapporten Danmark som Højhastighedssamfund.

Komiteens formand Erik Bonnerup var også tilstede på mødet og udtrykt håb om, at der blandt andet som følge af et stort EU-projekt nu kommer gang i arbejdet med at udstille de offentlige data.

Smart sagsbehandling

Men projektchef Eva Born Rasmussen fra Grontmij Carl Bro havde endnu en digitaliserings pointe med at inddrage spilteknologien i de seriøse beslutningsværktøjer: De kommende generationer på arbejdsmarkedet.

"Der er altså ingen unge mennesker, der gider sidde og åbne 22 applikationer for at kunne behandle en sag. Vi skal stille nogle ordentlige værktøjer til rådighed Og her spiller serious gaming en afgørende rolle," siger Eva Born Rasmussen. 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere