Foto: Eric Hood

3's gigantiske nedbrud slår offline-rekorden

Analytiker kalder tirsdagens nedbrud i 3-mobilnettet for "exceptionelt" i omfang og varighed.

Mere end 300.000 danske mobilkunder havde tirsdag alvorlige problemer med at bruge deres telefoner. Dertil kommer 3-kunder med mobilt bredbånd.
 
Årsagen var, at mobilselskabet 3's netværk var ramt af nedbrud og dertilhørende problemer i mere end 14 timer. 

Problemerne begyndte klokken 03.40 natten til tirsdag, og det lykkedes først 3 at løse problemet klokken 17.58.
 
Dermed var 3's netværk berørt af nedbruddet i 14 timer og 18 minutter. Et nedbrud af sådan en varighed og sådan et omfang er historisk, vurderer teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.
 
"Nedbruddet er exceptionelt set med danske øjne, men vi kommer nok til at opleve det igen. Men vi kommer forhåbentlig ikke til at opleve så grelt et nedbrud i så mange timer, som det vi så i går," fortæller John Strand.
 
Kan gå fuldstændig galt
Ifølge 3 opstod problemerne i forbindelse med en "simpel softwareopdatering i selskabets core-netværk." Mobiloperatører opdaterer typisk om natten, hvor det gør mindst skade.
 
"Det er i stigende grad software-opgraderinger, man bruger til at øge kapaciteten i mobilnettene."

"Selvom mobilnet er standardiserede et godt stykke hen ad vejen som et Ericsson-net eller et Nokia Siemens Networks-net, så kan det nogle gange gå fuldstændig galt, og så er det fuldstændig som på en pc, hvor man laver en roll back. Det bliver man nødt til at gøre," siger John Strand.
 
Læs også: Sådan finder mobiloperatøren fejl i dit mobilnet 
 
John Strand fortæller, at store nedbrud i Danmark typisk har været forbundet med kabelfejl, men software-fejl er noget, som vi formentlig også kommer til at se i fremtiden.
 
"Problemet er en type, som vi nok i stigende grad vil løbe ind i, fordi softwaren i mobilnettene bliver en vigtigere og vigtigere del af selve netværket," siger han.
 
3 beklager
3 udsendte tirsdag aften en pressemeddelelse under titlen "Danmarks bedste netværk oppe igen". Heri forklarer kommunikationschef Knud Løkke Rasmussen fra 3, at selskabet beklager nedbruddet.
 
"Heldigvis er det første gang i de syv år, 3 har været på det danske marked, at vi har oplevet et netværksproblem af denne størrelse," udtaler han i pressemeddelelsen.
 
Fejlen er ifølge 3 sket via en opdatering gennemført fra Stockholm, hvor 3 har hovedkontor, som også har ansvaret for det danske 3-netværk.
 
Læs også: Mislykket opgradering skabte gigant-nedbrud hos 3


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Har rulllet Mac-computere ud til 90.000 ansatte: Her er seks nyttige erfaringer fra IBM's store Mac-udrulningsprojekt
På lidt over et år har IBM rullet 90.000 Mac-computere ud til medarbejderne, mens virksomheden har gjort sig en hel række erfaringer. Læs her, hvad IBM har lært af projektet.
Comon
Test af Jabra Elite Sport: Det er fedt - men kan du leve med kompromisserne?
Ægte trådløse headsets uden nogen former for kabler er så småt begyndt at dukke op. Vi tester Elite Sport med indbygget pulsmåler fra danske Jabra.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Sådan får du et bæredygtigt support- og vedligeholdelsessetup
Hvorfor investere i support og vedligeholdelse af din Microsoft Dynamics platform? I dette white paper får du svaret.