Der har været travlt på gangene i 3's hovedkvarter i Københavns Sydhavn de seneste par døgn.

Foto: Povl D. Rasmussen

Derfor var 3's mobilnet sendt til tælling i 14 timer

Det var ifølge 3 "topmålet af uheld," der tirsdag lagde selskabets danske net ned.

Tirsdagens nedbrud hos teleselskabet 3, der er det største i historien, skete under en opgradering af den vigtigste komponent i et mobilnetværk. 

Men arbejdet, der burde have været rutinearbejde, blev ramt af, hvad selskabet kalder "topmålet af uheld," hvilket eskalerede til en situation, hvor 3 i Sverige til sidst måtte slukke for Danmark.   
 
Det var nemlig den såkaldte HLR (Home Location Registry), som teleselskabet natten til tirsdag opgraderede med den nyeste software fra leverandøren Ericsson. 
 
Den danske del af 3's net drives af 3 i Sverige, og derfor var det fra Stockholm, at man foretog opgaven, der normalt er rutinearbejde, fortæller den svenske kommunikationschef for 3, Erik Hörnfeldt. 
 
Opgraderede hjernen i mobilnettet 
Han sammenligner enheden med en central telefonbog, der holder styr på de kunder, som har lov til at anvende teleselskabets netværk.
 
"Når nogen tænder en mobiltelefon i Danmark, så søger mobilen efter tilgængelige net. Og er det en 3-kunde, så sendes der en forespørgsel til HLR, som konstaterer, at der er tale om en 3-kunde, der har lov til at benytte 3's netværk," forklarer Erik Hörnfeldt.  
 
Hos televirksomheden Netplan supplerer teleanalytiker Torben Rune ved at forklare, at HLR'en er kernen i hele GSM-systemet, fordi systemet fungerer som operatørens hjerne. Det er her, at informationer om alle abonnementer, SIM-kort, mastepositioner, viderestilling, roaming og mobilsvar opbevares.
 
"Uden HLR, ingen mobildækning. Det gælder alle GSM-baserede net og kommer også til at gælde 4G-nettene," siger Torben Rune.
 
Smed danske kunder af nettet
Men mens HLR'en blev opgraderet, skete der en genstart af en såkaldt MSC'er (Mobile switching center), som dirigerer taleopkald, sms'er og andet i den danske del af 3's mobilnetværk.
 
Ifølge Erik Hörnfeldt var det et øget antal fejl på MSC'en, som medførte, at man genstartede denne. Operationen tager 15 til 20 minutter, og giver normalt kun mindre, lokale forstyrrelser.
 
"Da MSC'en lukkede ned, blev et stort antal af vores kunder smidt af nettet. Og da den var i gang igen, kom der en masse forespørgsler fra telefoner og master, og eftersom HLR'en var under opgradering - og derfor ikke online - kollapsede systemet," siger Erik Hörnfeldt.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få det optimale it-miljø i skyen: Sådan udnytter du de førende cloud-platforme

Det moderne it-miljø udspringer af skyen. Cloud-løsningerne er mere effektive, lettere at håndtere, og frigiver ressourcer i din organisation, så I kan fokusere på kerneforretningen. Kom og hør bl.a. Amazon, Riverbed, TDC Hosting, interxion, Oracle, Citrix og NetApp omkring deres bud på det optimale cloud-miljø.

28. september 2016 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden - Ballerup

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

05. oktober 2016 | Læs mere


Netværksvirtualisering, SSD og storage

Mange overvejer i dag at flytte hele eller dele af it-opgaverne ud i en cloud-løsning, mens andre opgaver - som regel de forretningskritiske - ofte bliver hjemme. Det gør det gode datacenter til en afgørende brik for enhver virksomhed. Kom og hør Danmarks bedste datacenter-leverandørers bud på fremtidens datahåndtering.

11. oktober 2016 | Læs mere






Computerworld
Nordkoreas internet tvunget i knæ efter afsløring af landets 28 websites
Afsløringen af Nordkoreas blot 28 hjemmesider har resulteret i så megen nysgerrighed, at besøgende udefra har lagt flere af landets hjemmesider ned.
CIO
Gigantisk underskud til CSC Danmark: Har tabt næsten en milliard kroner på et år
CSC Danmark har i det seneste år tabt 930 millioner kroner ud af en omsætning på 2,7 milliarder kroner. Er den rivende gal i selskabet?
Channelworld
Atea sigtet i stor bestikkelsessag: Kan komme til at koste selskabet dyrt
Også Atea er sigtet af politiet i den store bestikkelsessag. Det kan komme til at koste selskabet dyrt.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.