Via Skype og mail holder ejeren af www.autoparts24.eu, Markus Priess, kontakt med samarbejdspartnere i Tyskland, Polen og Sverige.

Otte millioner reservedele styres fra bærbart en-mands-kontor

Med Europas største reservedels-database er Autoparts24 klar til at sælge gearkasser og blinklys til europæiske bilister.

"Jeg har haft egen virksomhed med mange medarbejdere og store lagre. Nu går jeg den anden vej med at have mit kontor i min bærbare computer."

Markus Priess har mere end 20 års erfaring fra reservedels-branchen. Den erfaring har han brugt til at opbygge, hvad han kalder Europas største database over reservedele til biler.

For omkring 10 år siden fik Markus Priess ideen til en paneuropæisk database, der indeholder oplysninger om alle bilers reservedele og oplysninger om, hvor man kan købe reservedelene.
 
Markus Priess fik ikke gjort så meget ved ideen, da han havde travlt med sin traditionelle reservedelsvirksomhed med stort lager og op til 20 ansatte.

Database med otte millioner reservedele
Men ideen rumsterede videre, og for små fem år siden gik han i samarbejde med en tysk programmør i gang med at opbygge databasen og et tilhørende website.

"Den er bygget helt fra bunden. De forskellige europæiske lande og brancher anvender forskellige systemer, så vi skulle være i stand til at konvertere fra forskellige systemer i eksempelvis Tyskland, Sverige og Danmark og samle oplysningerne ét sted," forklarer Markus Priess. 

Resultatet er www.autoparts24.eu, hvor bilister fra hele Europa kan vælge og vrage mellem otte millioner reservedele til biler. Websitet gik live i april sidste år. 

I stedet for at have en kæmpestor lagerhal og mange ansatte styrer Markus Priess nu webshoppen fra sit enmandskontor. Håndtering og forsendelse af reservedelene sker i samarbejde med partnere.

Samarbejdspartnere leverer data
Gennem sine mange år i branchen har Markus  Priess opbygget et godt branchenetværk, og det har han udnyttet til at få tilknyttet omkring 70 reservedelsforhandlere til autoparts24.eu.

"Jeg kender dem, og vi taler det samme faglige sprog. Vi har cirka 70 samarbejdspartnere nu og er i gang med at etablere samarbejde i Sverige. Her kommer der for tiden cirka fem nye reservedelsvirksomheder til om ugen," siger Markus Priess.

Det er gratis for virksomhederne at blive tilsluttet autoparts24.eu. Markus Priess betaler for den nødvendige udvikling, da det var den nemmeste måde at få samarbejdspartnerne med på ideen.

"Til gengæld opkræver vi kunderne et gebyr for vores arbejde med at finde og sørge for transport af reseervedelene," siger Markus Priess.

Besværlig udviklingsproces
Ud over databasen og websitet har autoparts24.eu også indbygget et logistik-system for at give kunderne en god service med mulighed for at følge reservedelens vej gennem Europa.
 
"De fleste tyske reservedelsforhandlere i Tyskland har eksempelvis ikke nogen idé om, hvordan de skal sende til Danmark. Vi sørger for al transport. Ved reservedele op til 70 kilo anvender vi UPS. Der får kunden automatisk statusmeddeleser tilsendt om, hvor pakken er, og om der er eventuelle forsinkelser. Vi anvender også Post Sverige. De sender til Lübeck, hvor vi så har kontakter, der sørger for den videre transport med statusmeddelelser til kunden," fortæller Markus Priess.

Han lægger ikke skjul på, at det har været besværligt at opbygge systemet.

"Vi havde mange startproblemer med infrastruktur og med at få styr på logistikken. Der var meget learning by doing. Databasen og logistiksystemet var ekstremt svært og tidskrævende, men nu er det klar. Nu kan vi begynde at markedsføre det," siger Markus Priess.

Markedsføringen af autoparts24.eu har Markus Priess nemlig ikke hidtil ofret meget tid på, men det skal ske i løbet af det næste halve år.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere



Sådan mestrer du digital innovation

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. For hvor du for 5, 10 eller 20 år siden skulle mestre et fysisk produktionsapparat, så handler det i dag om at kunne tænke, analysere, organisere og anvende teknologi og data i nye sammenhænge. Læs mere






CIO
Sådan holder du dem væk: Disse fem ting synes hackerne er de største barrierer
Hackerne er blevet rigtigt dygtige. Men især fem ting kan genere dem, hvis de forsøger at trænge ind i dine systemer, viser rundspørge blandt 250 hackere.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem
Hybridmaskinerne viser vejen frem i et presset pc-marked. Den er populær blandt almindelige danskere, men mangler stadig fodfæste i firmaerne. Forventningerne er dog tårnhøje.
White paper
Støt produktiviteten med virtuelt samarbejde
Virtuelle samarbejdsløsninger kan være med til at øge produktivitet og samarbejde internt i virksomheden og eksternt med kunder og samarbejdspartnere. Bliv klogere på collaboration i dette White paper, skrevet af Computerworld.