Cirque: Det koster penge at skifte forretningsfokus

Televirksomheden Cirque er gået fra at være en ren televirksomhed til at udbyde trebenede løsninger. Det koster på bundlinjen.

Havde den danske televirksomhed Cirque leveret et elendigt regnskab, ville navnet, der er fransk for cirkus, ikke være foruden en vis portion ironi.

Teleudbyderen har netop præsenteret tallene for det seneste regskabsår, og de sorte bundlinjetal er imidlertid intakte. Omend en smule mindre end i fjor.

"Vores fokus er, at vi vækster og har en profitabel vækst. Og i det forgangne år har vi sat en række aktiviteter i gang, som selvfølgelig påvirker vores bundlinjeresultat," siger udviklingsdirektør og medgrundlægger Nikolaj Kornum om faldet i overskuddet.

Opkøb og nyt fokus
Tidligere på året opkøbte Cirque unified communications-selskabet 3Pas, som selskabet i forvejen ejede 50 procent af.

Siden har 3Pas skiftet navn til Cirque Systems A/S, og virksomhederne er flyttet sammen til fælles faciliteter.

Derudover har Cirque inddraget serviceproviding som et forretningsområde.

Formålet med den model er at levere telekommunikation, unified communications og it-løsninger i en samlet model til virksomheder.

"Vi er gået fra at være en ren televirksomhed til at være en løsningsleverandør," siger Nikolaj Kornum.

Det betyder, at konkurrencen fra de store nordiske teleselskaber udvides med deltagelse af systemintegratorer som Axcess og Netdesign.

Baggrunden for fokusskiftet er, at Cirque er en mindre virksomhed, hvor nichen netop er de løsningsorienterede ydelser.

"Vi har svært ved at se, at man kan få en forretning ud af en ren televirksomhed, som konkurrerer direkte med de store teleselskaber, når det i sidste ende også er dem, man skal købe de basale tjenester af. Vi har i hvert fald ikke set nogen fidus i det," siger Nikolaj Kornum.    

Fransk satsning 
Som noget andet har Cirque satset på at starte en afdeling i Paris.

Her styrer seks mand en salgsafdeling, der udbyder virksomhedens erhvervsløsning i en udgave tilpasset til det franske marked.

Afdelingen åbnede i oktober 2009, men det er ifølge Nikolaj Kornum endnu for tidligt at tale om økonomiske resultater.

"Der er gået et halvt år med at få organisation og infrastruktur op at køre og få operatøraftaler på plads. Det er en længerevarende proces, som vi først salgsmæssigt begynder at se afkastet af i indeværende regnskabsår," forklarer han. 

Bruttofortjenesten er i indeværende år steget med små tre millioner kroner til 21,6 millioner.

Overskuddet er faldet fra 3,1 millioner kroner til 2,8 millioner.       


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Har rulllet Mac-computere ud til 90.000 ansatte: Her er seks nyttige erfaringer fra IBM's store Mac-udrulningsprojekt
På lidt over et år har IBM rullet 90.000 Mac-computere ud til medarbejderne, mens virksomheden har gjort sig en hel række erfaringer. Læs her, hvad IBM har lært af projektet.
Comon
Test af Jabra Elite Sport: Det er fedt - men kan du leve med kompromisserne?
Ægte trådløse headsets uden nogen former for kabler er så småt begyndt at dukke op. Vi tester Elite Sport med indbygget pulsmåler fra danske Jabra.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Sådan får du et bæredygtigt support- og vedligeholdelsessetup
Hvorfor investere i support og vedligeholdelse af din Microsoft Dynamics platform? I dette white paper får du svaret.