Cirque: Det koster penge at skifte forretningsfokus

Televirksomheden Cirque er gået fra at være en ren televirksomhed til at udbyde trebenede løsninger. Det koster på bundlinjen.

Havde den danske televirksomhed Cirque leveret et elendigt regnskab, ville navnet, der er fransk for cirkus, ikke være foruden en vis portion ironi.

Teleudbyderen har netop præsenteret tallene for det seneste regskabsår, og de sorte bundlinjetal er imidlertid intakte. Omend en smule mindre end i fjor.

"Vores fokus er, at vi vækster og har en profitabel vækst. Og i det forgangne år har vi sat en række aktiviteter i gang, som selvfølgelig påvirker vores bundlinjeresultat," siger udviklingsdirektør og medgrundlægger Nikolaj Kornum om faldet i overskuddet.

Opkøb og nyt fokus
Tidligere på året opkøbte Cirque unified communications-selskabet 3Pas, som selskabet i forvejen ejede 50 procent af.

Siden har 3Pas skiftet navn til Cirque Systems A/S, og virksomhederne er flyttet sammen til fælles faciliteter.

Derudover har Cirque inddraget serviceproviding som et forretningsområde.

Formålet med den model er at levere telekommunikation, unified communications og it-løsninger i en samlet model til virksomheder.

"Vi er gået fra at være en ren televirksomhed til at være en løsningsleverandør," siger Nikolaj Kornum.

Det betyder, at konkurrencen fra de store nordiske teleselskaber udvides med deltagelse af systemintegratorer som Axcess og Netdesign.

Baggrunden for fokusskiftet er, at Cirque er en mindre virksomhed, hvor nichen netop er de løsningsorienterede ydelser.

"Vi har svært ved at se, at man kan få en forretning ud af en ren televirksomhed, som konkurrerer direkte med de store teleselskaber, når det i sidste ende også er dem, man skal købe de basale tjenester af. Vi har i hvert fald ikke set nogen fidus i det," siger Nikolaj Kornum.    

Fransk satsning 
Som noget andet har Cirque satset på at starte en afdeling i Paris.

Her styrer seks mand en salgsafdeling, der udbyder virksomhedens erhvervsløsning i en udgave tilpasset til det franske marked.

Afdelingen åbnede i oktober 2009, men det er ifølge Nikolaj Kornum endnu for tidligt at tale om økonomiske resultater.

"Der er gået et halvt år med at få organisation og infrastruktur op at køre og få operatøraftaler på plads. Det er en længerevarende proces, som vi først salgsmæssigt begynder at se afkastet af i indeværende regnskabsår," forklarer han. 

Bruttofortjenesten er i indeværende år steget med små tre millioner kroner til 21,6 millioner.

Overskuddet er faldet fra 3,1 millioner kroner til 2,8 millioner.       


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bording Data A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Hyperconverged infrastructure - Optimer datacentret med den enkleste og mest fremtidssikrede løsning
Mere integration betyder mindre arbejde for datacenteradministratorer - Læs hvordan i dette white paper. Dette white paper er skrevet af Computerworld for SEC Datacom