Artikel top billede

Skyen sender Salesforce-aktier til himmels

Salesforce.com er et brandvarmt selskab, som øger sin værdi langt hurtigere end Google, efter at selskabet har kastet sin kærlighed på cloud computing.

Forrige fredag steg kursen på en Salesforce.com-aktie med 18 procent i kølvandet på en stærk tredje kvartals-udmelding.

Selskabet, der sælger CRM-software (Customer Relationship Management) befinder sig det helt rigtige sted for tiden i takt med, at flere og flere virksomheder og institutioner ændrer syn på at købe og bruge software.

I stedet for at hente en boks hos forhandleren lejer kunderne i højere grad software efter konceptet cloud computing eller Software as a Service.

Altså hvor softwaren ikke ligger hos en selv, men på en server et sted ude i byen, og man så bare køber sig til brugen af bemeldte software.

Et koncept, der har gjort administrerende direktør for Salesforce.com, Marc Benioff, særdeles velhavende.

Det bliver bedre

Analytikerne er overbeviste om, at kursen på Salesforce.com's aktier stiger yderligere i den kommende tid. På de seks et halvt år, selskabet har været børsnoteret, har det vist sig at være en meget bedre forretning end den populære high tech-gigant Google.

De to blev børsnoteret stort set samtidig for omkring seks et halvt år siden.

Marc Benioff blev noget latterliggjort, da han stiftede Salesforce.com for 11 år siden ud fra den forventning, at den traditionelle måde at installere software fra eksempelvis Microsoft og Oracle på, var på vej ud. På vej til at blive afløst af en slags 'software-leje'.

Kritikerne slog sig på lårene af grin over, at nogen kunne forestille sig, at kunderne ville lade en leverandør køre deres afgørende kritiske applikationer på en computer, som ikke engang stod i nærheden af firmaet. "Ha ha ha," lød det.

Nu er latteren forstummet, og Microsoft og Oracle arbejder hårdt på at bygge deres egne 'software-udlejningscentraler'.

Langt bedre end Google

I slutningen af sidste kvartal kunne Salesforce bryste sig af at have 87.200 kunder heriblandt pc-producenten Dell Computer.

På Wall Street er aktierne blevet lidt af en investerings-kæledægge, som overstråler søgegiganten Google, et langt mere kendt og markant større selskab, der blev børsnoteret bare få måneder efter Salesforce tilbage i 2004.

50.000 kroner (10.000 dollars) investeret i Salesforce i juni 2004 ville i dag være 620.000 kroner værd. Alene i år er Salesforce-aktien steget med 85 procent. Til sammenligning ville en 50.000 kroners investering i Google-aktier tilbage i juni 2004 i dag kun være steget til omkring 350.000 kroner.

Google har selv lanceret cloud computing-produkter inspireret af idéerne bag Salesforce. For eksempel tilbyder Google nu en suite af tekstbehandlings-, regneark- og kalenderprogrammer i håb om at lokke kunder over fra Microsofts Office-pakker. Faktisk samarbejder Google og Salesforce også omkring forskellige cloud computing-projekter.

Med 23.000 ansatte er Google meget større end Salesforce, der med sine omkring 5.000 medarbejdere omsætter for tæt på 10 milliarder kroner om året. Til sammenligning omsætter Google for knap 150 milliarder kroner på et år.

Svømmer med delfiner

Lige omvendt står det til, hvis man kigger på værdiansættelsen af de to virksomheder. Efter det seneste kurshop er det såkaldte P/E-tal (Price/Earning) galopperet derudaf for Salesforce.

Baseret på den budgetterede indtjening i 2012 er Salesforce's P/E 90, mens Googles er 18. Et ekstremt højt P/E-tal indikerer ind imellem, at investorer har mistet jordforbindelsen i deres vurderinger af et bestemt selskab, men at det skulle være tilfældet med Salesforce, afvises af de fleste analytikere.

Marc Benioffs andel af Salesforce.com er omkring syv milliarder kroner værd i dag. Sin rigdom har han blandt andet brugt på at bygge sig et kæmpe hus på Hawaii, hvor han slapper og 'klarer hovedet' ved at svømme med delfiner. Hovedkvarteret ligger godt nok i San Fransisco, men med dagens videokonference-teknologi kan man sagtens styre selskabet fra Hawaii ind imellem, mener Benioff.

Hans seneste påhit er en forretningsversion af Facebooks sociale netværks-værktøjer. Chatter hedder Benioffs forretningsorienterede sociale netværk, og det bruges allerede af 60.000 af Salesforce.coms kunder. Selv om Chatter er gratis, mener analytikere, at Chatters popularitet vil få brugerne til at blive endnu loyale overfor de indtægtsgivende dele af virksomheden Salesforce.com.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere