Det er ikke mange danske softwarehuse, der kan bryste sig af en kundeliste, der tæller kæmpe virksomheder som Intel, tyske Vodafone, mandebladet Playboy, TDC, Codan og ikke mindst bilproducenten Audi.
Men det kan Kapow Software (tidl. Kapow Technologies), som beskæftiger sig med web-integration og mashups inden for enterprise infrastruktur-software.
Stefan Andreasen, medstifter og medejer af Kapow, beretter her nyt i en mail fra det solrige Californien, hvor selskabet i dag har hovedkvarter.
"Noget af det mest spændende, jeg kan fortælle, er historien om, hvordan Kapow (og Google) leverer teknologi til Audi's navigationssystem i den nye A8. I øvrigt et navigationssystem, som i 2011 bliver rullet ud i flere af Audis modeller,"
En imponerende kundeliste giver ikke nødvendigvis overskud, og Kapows danske 2009/10-regnskab er heller ikke lystlæsning, hvad det angår.
Negativ egenkapital
Faktisk skylder selskabet godt 40 millioner væk og har en egenkapital på minus 22 millioner. Hvordan der skal rettes op på det, har Stefan Andreasen, som i dag har titel af teknisk direktør, ikke noget konkret bud på.
"Jeg kan ikke svare på, hvordan vi vil rette underskuddet op, men vi vil gøre det," lyder det.
For to et halvt år siden fik Kapow 57 millioner kroner, der skulle bruges til at ansætte flere medarbejdere og udvide forretningen.
Ifølge Chief Technical Officer Stefan Andreasen har Kapow både hyret og udvidet, og "omsætningen og indtjeningen aldrig har været højere".
"Vores salg er i dag primært i USA fra vores moderselskab. Vores udviklingsteam i Hørsholm bliver også hele tiden udvidet med nye medarbejdere, da al vores udvikling foregår der," siger han.
Alternativ konkurrence
Stefan Andreasen fortæller videre, at "ingen andre end Kapow har udviklet en webbrowser-engine til data extraction, data integration og data migration".
"Konkurrencen kommer næsten udelukkende fra alternative metoder til at løse samme problem, som vores produkt løser. Disse alternative metoder er omskrivning af applikationer eller manuelle cut-and-paste-processer," lyder det.
Indenfor 'cloud integration' har Kapow dog to konkurrenter. Dels CastIron, som IBM netop købt og Boomi, som Dell netop har købt.
Kapow har i dag mere end 500 kunder på verdensplan og forventer vækst, både hvad angår omsætning og antal medarbejdere. Hvornår Kapow Software begynder at tjene penge, forlyder der derimod ikke noget om.