Det har været diskuteret længe, og nu er det en realitet.
Verdens suverænt største online-community, Facebook, er nu begyndt at sælge sine godt 600 millioner brugeres statusopdateringer til reklame-brug.
Det skriver blandt andet insidefacebook.com.
Kaffe på nettet
Dine statusopdateringer, applikationsbrugen og din geografiske placering via den nye Places-funktion vil indgå i en ny funktion kaldet Sponsorerede Historier (Sponsored Stories).
Disse oplysninger kan firmaer så bruge til at promovere sig over for dine venner.
Som eksempel på en sponsoreret historie bruger insidefacebook.com mokka-mastodonten Starbucks, der kunne have købt en reklame som en sponsoreret historie.
Starbucks vil så herefter kunne bruge statusopdateringer fra en bruger, som synes godt om Starbucks, benytter Starbucks' Facebook-applikation eller har haft skrevet "Starbucks" i sin Places-funktion.
Derefter vil brugerens opdatering...
....blive vist som reklame for brugerens venner, som du kan se et eksempel på her:
Ingen brugerkontrol
Brugerne kan ikke fra- og tilmelde sig ordningen.
Men ifølge Facebooks marketingafdeling vil alle privatindstillinger blive overholdt således, at de sponsorerede historier kun vises til de kontaktpersoner, der kunne se den originale meddelelse.
Alle selskaber kan i realiteten promovere sig ved hjælp af Sponsorerede Historier.
Indtil videre har blandt andre Starbucks, Coca-Cola, Levi's, Anheuser-Busch og Unicef meldt sig under Facebooks blå reklamefaner.