Læs også:
Business intelligence: Sådan fungerer det
Der er fortsat rigtig godt gang i BI-markedet, konkluderer analysehuset Gartner i en ny rapport.
På verdensplan ventes BI-markedet at vokse med 9,7 procent i 2011, så det i alt omsætter for omkring 61 milliarder kroner.
Gartner vurderer, at BI fortsat vil være et af de hurtigst voksende software-markeder, fordi behovet for at tænke smartere, mere agilt og effektivt er så stort.
"Dette markeds-segment er forblevet stærkt, fordi de dominerende leverandører er fortsat med at fokusere på BI, analytics og performance management, mens slutbruger-organisationerne i det store hele har fortsat deres BI-projekter med et håb om, at resultatet i form af gennemsigtighed og indsigt vil gøre dem i stand til at mindske omkostningerne og forbedre produktiviteten og agiliteten," forklarer Ian Bertram, managing vice president hos Gartner.
Analysehuset peger på tre markante tendenser, der er afgørende for væksten på BI-markedet:
1) BI møder forbrugerne
"Erhvervs-brugere kræver den samme oplevelse af deres BI-værktøjer, som de kan nyde med deres personlige værktøjer."
"Behovet for mere intuitive og interaktive BI-værktøjer og -applikationer udvides også til de mobile brugere, men størstedelen af organisationerne mangler stadig at tage sig den mobile BI," skriver Gartner, der peger på at dette vil ændre sig meget hurtigt i takt med udbredelsen af iPad og iPhone.
3) Understøttelse af ekstrem data-performance og nye data-kilder
Her peger Gartner på, at et behov for analysering af store, omskiftelige og forskelligartede data vil åbne op for en række nye og meget værdifulde BI-applikationer, der igen vil føre til øget vækst.
3) BI som en beslutnings-platform
"Gartners brugerundersøgelser viser, at 'et forbedret beslutningsgrundlag' er den største driver for BI-indkøb," skriver analysefirmaet og forklarer, at denne trend er med til at føre os fra BI-systemer, der blot leverer informationer, til egentlige beslutnings-platforme.
Læs også: