Artikel top billede

Foto: Uffe Weng.

Fejl i TDC's mobilnet rammer 300.000 kunder

Opdateret 14.04: En fejl i en opdatering af en database betyder, at 300.000 kunder ikke kan ringe eller sende sms'er.

Kunder, der bruger taletidskort i TDC's mobilnet, kan ikke ringe eller sende sms'er.
 
Det betyder, at 300.000 mobilkunder er ramt, skriver politiken.dk.
 
"Tilsyneladende har systemet markeret samtlige taletidskunder som inaktive, men udover det ved vi ikke så meget lige nu," siger presserådgiver Rune Fick Hansen fra TDC til politiken.dk. 
    
Fejlen i TDC's netværk rammer udover TDC-kunder også kunder hos andre udbydere, der sælger taletidskort, som kører i TDC's mobilnet. 
 
Taletidskort tømt
Til Computerworld fortæller Rune Fick Hansen, at fejlen er opstået ved en opdatering af databasen over taletidskort-kunder.

Opdateringen finder sted hver nat, og denne gang er der gået noget helt galt.

Fejlen medfører, at TDC's system opfatter taletidskortene som tomme - altså uden kroner på kontoen.

"Vores kundeservice er blevet væltet ned, for folk kan ikke forstå, at de ikke kan ringe, når de lige har sat 100 kroner ind på kontoen," siger Rune Fick Hansen.

TDC arbejder nu på at koble kunder på igen, og ifølge Rune Fick Hansen bliver 50.000 kunder koblet på i timen. Det vil sige, at alle kunder skal være oppe igen inden klokken 16.

Telmore-kunder med taletidskort går fri, fordi selskabet kører med et andet system end de andre mobilselskaber i TDC's netværk.

Klokken 14.04: TDC oplyser, at problemet nu skulle være løst, så alle kunder dermed igen kan ringe.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere