Foto: Sony Ericsson.

Derfor er det slut med tilskud til din mobil

ComputerViews: Som den første af de fire store operatører dropper Telenor tilskud til mobiltelefoner. Andre kan meget vel følge efter.

ComputerViews: Telenor meddelte mandag, at selskabet nu siger farvel til tilskudsmobiler i selskabets produktsortiment.  

Men hvorfor kommer beslutningen nu?

Der har jo ellers på det danske telemarked hos de fire store selskaber, 3, TDC, Telenor og Telia, været en lang tradition for at give tilskud til mobiler, der er fastlåst til et abonnement i seks måneder.

Forklaringen kan meget vel ligge gemt i forløbet omkring det udspil til en ny dansk telepolitik, som regeringspartiet Venstre kom med 31. januar.

Nul putte til 12 måneders binding
Her foreslog partiet, at teleselskaberne skulle have lov til at binde kunder i op til 12 måneder i stedet for den nuverende maksperiode på seks måneder.

Videnskabsministeren støttede efterfølgende forslaget, men det var uspiseligt for oppositionen.

Uden opbakning til forslaget fra partier som SF og Socialdemokraterne har forslaget ingen gang på jord, da al dansk telepolitik sker igennem teleforligskredsen, som består af De Konservative, Venstre, De Radikale, Socialdemokraterne og SF.

Tilskudskunder er illoyale

Netop bindingsperiodens længde er vital for tilskudsmobilerne. Jo længere bindingsperioder, jo længere tid har teleselskaberne til at tjene deres tilskudsmobil hjem igen.

Og det er netop her, at problemet med tilskudsmobilerne opstår for de store operatører.

Problemet for de fire operatører er, at mange kunder, der har fået tilskud til mobilen, efter seks måneder skifter til et lavprisselskab, hvor kunder får den samme mængde tale og data til en lavere pris.
 
Onfone er formentlig det bedste eksempel på denne tendens i øjeblikket.

Lavprisselskabet fik i december sidste år data med i sine pakker, og dermed blev det pludselig attraktivt for kunder, der har købt en iPhone, en HTC Desire eller en tredje topmodel med tilskud hos en af de fire operatører. 
  
Lobbyarbejdet slog fejl
Men mobiloperatørernes kamp for at forlænge bindingsperioden ebbede formentlig ud, da Venstres forslag ikke fik den fornødne opbakning.

Teleselskaberne har ellers i lang tid haft deres brancheorganisationer, ITEK og Telekommunikationsindustrien, i felten for at kæmpe for en længere bindingsperiode. Men det slog altså fejl i februar.
 
Dermed stod Telenors administrerende direktør, Jon Erik Haug, over for et valg: Skulle han fortsætte med den tilskudsmodel, som han selv har betegnet som uholdbar, eller skulle han tage det endelige opgør med modellen?
 
Han valgte det sidste, og spørgsmålet er nu, hvor mange af de andre teleselskaber, der følger efter. 

Der er nemlig ingen udsigt til bedre tider for tilskudsmobilerne. 


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Tjekliste: 10 tegn på, at du har behov for at modernisere din Backup og Recovery løsning
Gennemgå denne tjekliste for at afgøre, om dit miljø har behov for en mere moderne tilgang til backup og recovery. Hvis ikke du kan tjekke nogen af disse af, kan det være tid til at revurdere din databeskyttelse strategi.