Så let er det at købe en Facebook-annonce
Som Facebook-bruger bliver du dagligt bombarderet med annoncer. Men hvordan får du sat din egen annonce i søen?
Det er super-enkelt og kan gøres på mindre end et kvarter.
Gå ind på Facebook.com/advertising og klik på knappen "opret en annonce".
Hvis du er logget ind på din egen Facebook-profil, kan du også klikke på linket "opret en annonce" ude i højre spalte.
Design din annonce
Nu skal du udforme din annonce. Først indtaster du linket på den hjemmesideadresse, som du vil annoncere for.
For eksemplets skyld laver vi en annonce for PC World Business Center og indtaster derfor adressen "bc.pcworld.dk".
Dernæst skal vi vælge en overskrift, en lidt længere forklarende brødtekst og et billede.
Valget af en god overskrift og ikke mindst et fængende billede er vigtigt, når du vil fange Facebook-brugernes opmærksomhed.
I vores eksempel er valget faldet på et billede af PC Worlds logo. Men i virkelighedens verdens er et logo næppe det, der vil tiltrække den største opmærksomhed hos Facebook-brugerne.
Selv om det er hurtigt at oprette en Facebook-annonce, skal du ikke haste dig igennem dette punkt.
Det er designet af din annonce, der får folk til at klikke på den. Så hvis du ikke allerede har gjort det, bør du måske stoppe op et kort øjeblik og gennemtænke, hvad det mere specifikt er for et signal, som du ønsker at sende. Og undgå for guds skyld stavefejl.
Tænk også på, at den tekst du skriver her, skal passe nøje på den målgruppe, som du skal vælge senere i forløbet. Slang-ord og engelske begreber er næppe en god idé, hvis du målretter din annonce mod 60-70-årige.
Du kan også målrette din annonce mod folk, der eksempelvis arbejder i en specifik virksomhed eller har en særlig interesse. I det tilfælde kan det være en god idé at tale meget direkte til dem i valget af din tekst og dit billede.
For at undgå at komme i konflikt med ophavsretsloven bør du desuden sikre dig, at du ejer rettighederne til det billede, som du bruger.
Ram den helt rigtige målgruppe
Vælg den rette målgruppe
Du skal ikke bare have så mange som muligt til at klikke på din annonce - du skal have de rigtige til at klikke på den.
Derfor skal du indsnævre den gruppe, som din annonce skal rettes mod.
Først skal du vælge, om du vil målrette din annonce ud fra geografiske kriterier. Når du har valgt et land, får du efterfølgende mulighed for også at udvælge en specifik by.
Læg desuden mærke til, at Facebook ude i højre side viser, hvor mange Facebook-brugere din annonce kan nå. Efterhånden som du vælger flere og flere kriterier, vil du opleve, at tallet falder ganske drastisk.
I vores forsøgs-annonce vælger vi at rette vores annonce mod personer med bopæl i Danmark, hvilket Facebook anslår vil gøre os i stand til at ramme cirka 2,26 millioner Facebook-brugere.
Vi vil gerne ramme nogle læsere, der interesserer sig for computere og gadgets. Derfor kan vi vælge at markedsføre vores annonce mod fans af Danmarks Radios gadget-program, So Ein Ding. Nu er vi pludseligt nede på 4.640 Facebook-brugere.
Her på PC World Business Center kunne vi måske være interesseret i at få flere kvindelige læsere i den modne alder. Derfor vælger vi forsøgsvis at indskrænke vores annonce til kvinder, der er 50 år og derover.
Nu har vi valgt at målrette vores annonce mod danske kvinder over 50 år, der er fans af So Ein Ding. Det giver os mulighed for at nå i alt 160 forskellige Facebook-brugere med vores annonce.
Det er desuden muligt at målrette annoncen mod folk, der har et bestemt uddannelsesniveau eller arbejder i specifikke virksomheder eller organisationer. Det har vi dog valgt ikke at gøre i dette eksempel.
Undgå at dit budget løber løbsk
Prissæt din annonce korrekt
Du skal nu vælge dit budget for annoncekampagnen.
I dette eksempel starter vi med et relativt beskedent budget på 250 kroner om dagen, men du kan naturligvis vælge lige akkurat den pris, der passer til din pengepung.
Dernæst kan du vælge, hvilken periode din kampagne skal køre i. I dette eksempel har vi valgt at lade den køre i seks dage. Men igen kan du naturligvis vælge lige præcis den løsning, der passer til dit budget.
Vi har ligeledes valgt at lade Facebook stå for prissætningen af annoncerne inden for det budget, som vi har sat.
Men du kan vælge "avancerede prisindstillinger". Det giver dig mulighed for at vælge, om du vil betale per klik (CPC) eller betale et beløb for hver tusinde gang, din annonce er blevet vist (CPM).
Hvis du vælger CPM, er der en risiko for, at du bruger hele dit budget på en annonce, der ganske vist bliver vist en masse gange, men ikke giver dig nogle kliks.
Derfor giver det mening at betale per klik. Ikke mindst hvis du er ny Facebook-annoncør, der først er ved at lære at lave effektive annoncer med masser af kliks i.
Er du tilfreds med din annonce, klikker du på knappen "afgiv ordre".
Læs også:
Sådan får din virksomhed mange fans på Facebook
Fræk iværksætter: Jeg har 130.000 fans på Facebook