Artikel top billede

Disse tricks gør din virksomhed smukkere på Google

Nogle få gyldne råd kan få din virksomhed til at fremstå i et mere positivt lys på Google.

En række værktøjer gør dig i stand til hurtigt at spotte uheldig omtale på nettet.

Men hvad gør du, når du opdager, at der dukker uønskede links op som søgeresultater på din virksomheds navn?

Du kan forsøge dig med søgemaskineoptimering også kendt som SEO.

Selv om der findes mere end 200 kriterier, der er afgørende for din placering på Google, kan nogle enkelte manøvrer skubbe uønskede links længere tilbage på Google. 

Men ifølge Thomas Rosenstand, der er indehaver af virksomheden Concept Interest, som beskæftiger sig med søgemaskineoptimering, er det mest effektivt, hvis du kan komme de uønskede søgeresultater i forkøbet.

Derfor skal du sørge for i god tid at få promoveret de gode søgeresultater, så de kan blokere for de uønskede resultater.

"Det handler om selv at have indhold, der fylder op, når der bliver søgt på dit navn. Jo mere du selv fylder på første side på Google, jo sværere bliver det for andre at få højt placerede historier om dig. Det er det, som vi kalder forebyggende reputation management," siger han.

Til det formål kan du vælge at promovere indholdet på din egen hjemmeside. Men det kan også være, at du ønsker at give en god placering på Google til artikler eller anmeldelser, hvor din virksomhed får god omtale.

Opdager du derimod historier om din virksomhed, som du mener er direkte usandfærdige, anbefaler Thomas Rosenstand, at du konkakter indehaveren af den enkelte side for at få indholdet fjernet.

Det kan eksempelvis være, hvis du har mistanke om, at konkurrenter eller andre skriver falske anmeldelser om dig på brugerdrevne sider som Trustpilot.

Sådan kommer du højere op

Når du vil have en hjemmeside højere placeret i Google, er det afgørende, at du sørger for, at der bliver linket til siden fra så mange andre hjemmesider som overhovedet muligt. 

"Google opfatter et link som en anbefaling af en side. Derfor er masser af indgående links fra andre hjemmesider altid en forudsætning for synligheden på nettet, " siger Thomas Rosenstand.

Inden for søgeoptimerings-området er det ikke et ukendt fænomen, at folk opretter blogs rundt omkring på nettet, som de udelukkende bruger til at linke til hjemmesider, som de ønsker skal have en højere placering i Google.

Men du kan også skabe links til din side uden at tage den slags metoder i brug.
 
Thomas Rosenstand anbefaler blandt andet, at du overbeviser alle dine leverandører og samarbejdspartnere om, at de skal linke til din side.

"Men sørg også for, at moster Gerda, onkel Bent og hvem du ellers kender med en hjemmeside linker til dig. Alt tæller. Et andet effektivt råd er, at du engagerer dig på en masse debatfora rundt omkring på nettet og har et link i din signatur," siger han.

Sociale netværk tæller også

Ifølge Thomas Rosenstand tæller links på sociale netværk som Twitter og Facebook også positivt i din rangering på Google, men det har dog langt fra samme vægt som et link på en hjemmeside.

Derfor kræver det betydeligt flere links, hvis det skal have en effekt af betydning.

"Skriver I en rigtig god artikel på PC World, som bliver tweetet af flere hundrede brugere, så opfatter Google det som et positivt socialt signal, der vil give et ganske markant løft. Effekten på Facebook er dog mere omdiskuteret, fordi Google og Facebook som virksomheder ikke er verdens bedste venner. Det ser dog alligevel ud til, at det har en lille effekt, hvis der er mange, som 'synes godt om' en hjemmeside på Facebook," siger Thomas Rosenstand.

Din hjemmeside er som et shoppingcenter

Han understreger desuden, at effekten af at promovere din virksomhed på søgemaskiner afhænger meget af, hvilket marked du befinder dig på. 

Er du på et nichemarked uden mange konkurrenter er det betydeligt lettere at krybe til tops på Google, end hvis din virksomhed befinder sig på et marked, hvor der er mange konkurrenter. 

Opbyg din hjemmeside korrekt

De mange links til din hjemmesider nytter dog ikke meget, hvis din hjemmeside er forkert opbygget.

Er din hjemmeside eksempelvis lavet i Flash, der tit bruges til at lave interaktive hjemmesider, er der en stor risiko for, at du bliver overset på Google. 

Ifølge Thomas Rosenstand skyldes det, at Googles søgemaskine har svært ved at læse hjemmesider, der er lavet i Flash, og at det som udgangspunkt ikke er muligt at linke direkte til undersider på Flash-hjemmesider.

Han forklarer, at det er vigtigt med undersider, fordi hver side på din hjemmeside helst skal være dedikeret til et enkelt søgeord, hvor du gerne vil ligge højt på Google.

Dine undersider kan eksempelvis hver især præsentere et af de produkter eller services, som din virksomhed sælger. Er du tandlæge, kan det være en underside, der kun handler om rodbehandlinger. 

"Du kan betragte din hjemmeside som et indkøbscenter med en masse underbutikker, mens din sidetitel er skiltet over døren på butikken," forklarer Thomas Rosenstand.  

På dine undersider skal du derfor tænke nøje over dine sidetitler. Sidens titel bliver i kode-sprog også kaldt for 'title tag'. Det skal indeholde og helst starte med det søgeord, som du gerne vil findes under. På Google må dit 'title tag' maksimalt være på 67 tegn inklusiv mellemrum. 

På samme måde skal overskriften til din tekst på hver enkelt underside også helst starte med søgeordet, ligesom søgeordet helst skal bruges ofte i teksten på undersiden. 

Sådan finder du de rette søgeord

Når du udvælger dine søgeord, er det desuden vigtigt, at du holder øje med, hvad dine kunder kalder dit produkt. 

Det kan du eksempelvis finde ud af ved at bruge Googles søgeordsværktøj, som du kan finde ved at klikke her.

"Søgeordsværktøjet kan du bruge til at finde ud af, hvad folk søger efter, og i hvilke variationer og sammenhænge de søger på det. Søger folk eksempelvis efter en 'brændeovn' eller efter 'brændeovne', og søger de mest efter 'billige brændeovne' eller 'brændeovne på tilbud'," forklarer Thomas Rosenstand. 

Ønsker du flere oplysninger om, hvordan du søgemaskineoptimerer, har Thomas Rosenstand skrevet en ebog om emnet, der kan downloades gratis her.

Læs også:
Sådan opfanger du online-sladder om din virksomhed
Ny Google-tjeneste holder øje med dit ry på nettet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere