Guide: Sådan slipper du af med fjolserne online

Det er nemt at få nye kontakter på Facebook og LinkedIn, og de fleste har nok prøvet at acceptere en anmodning for sidenhen at fortryde det. Men hvordan smider du vedkommende på døren? Få opskriften her.

Det sociale netværk Facebook og den professionelle netværksside LinkedIn er begge hamrende populære, og mange har i dag "venner" - for nu at benytte Facebook-terminologien - i hundredvis.

Typisk kræver det blot et klik på musen, før en person, du måske har mødt en enkelt gang eller blot er stødt på online, er indlemmet i dit netværk.

Men hvad gør du, hvis personen opfører sig tåbeligt og spammer dig med statusopdateringer om farverne på hans eller hendes morgenmadsdrys - og måske endda drister sig til at efterlade tarvelige billedkommentarer? Kort fortalt: Hvordan slipper du af med fjolset, som måske i første omgang slet ikke burde være havnet i dit netværk?

Facebook og LinkedIn har meget til fælles, og de to netværkssider deler tilsyneladende begge opfattelsen af, at det er skidt at luge ud i netværket. Funktionen er derfor ikke særligt logisk placeret i menuerne eller nem at støve op for nybegyndere.

Det er vi imidlertid bedøvendes ligeglade med, for alle kan få brug for at slette en kontakt. Og det gode er heldigvis, at vedkommende ikke bliver gjort opmærksom på, at han eller hun er strøget fra din liste.

Den store vennebog
På Facebook skal du klikke på fanebladet 'Konto' i øverste højre hjørne og vælge menupunktet 'Rediger venner'. Nu dukker en oversigt med de venner, du sidst har interageret med, op. For at gøre processen lidt nemmere skal du klikke på den store knap 'Interageret med for nylig' og skifte til 'Alle venner'.

Du kan nu gennemgå din venneliste i alfabetisk rækkefølge og blot klikke på krydset i højre side, hvor du én gang for alle kan tilkendegive, at du vil slette en ven fra netværket.

Det er ikke altid, at en trods alt rimeligt tilforladelig sletning er nok. Personen kan stadig sende dig anmodninger om et venskab på netværket, så det vil også være en fordel at kunne blokere for, at vedkommende retter kontakt til dig i fremtiden.

For at blokere en kontakt, skal du igen klikke på fanebladet 'Konto', men i stedet vælge menupunktet 'Privatindstillinger'.  I bunden findes funktionen 'Blokeringslister', hvor du i det øverste felt kan søge på en kontakt og blokere vedkommende.

På samme side har du også mulighed for at blokere for indkommende applikationsinvitationer, hvis en kontakt har for vane at spørge dig flere gange ugentligt, om du ikke vil deltage i endnu en quiz af begrænset nytteværdi...

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Tjekliste: 10 tegn på, at du har behov for at modernisere din Backup og Recovery løsning
Gennemgå denne tjekliste for at afgøre, om dit miljø har behov for en mere moderne tilgang til backup og recovery. Hvis ikke du kan tjekke nogen af disse af, kan det være tid til at revurdere din databeskyttelse strategi.