Artikel top billede

Kommuner vil presse dig til selvbetjenings-tasterne

Nu er det snart slut med at få hjælp til simple opgaver i kommunerne. Når du flytter bolig eller bestiller sundhedskort, skal du klare dig selv.

Læs også:

Din kommune skal aflure netbankens hemmeligheder

Sådan hamrer vi brugervenlig selvbetjening sammen

Danskerne skal i den nære fremtid ikke forvente den helt store hjælp fra kommunen, når de skal bestille sundhedskort og melde flytning.

For alle simple og rutineprægede borgerhenvendelser, skal danskerne selv kunne tage vare på via selvbetjeningsløsninger på nettet.

Ændringen sker sandsynligvis mod slutningen af 2012, når landets 98 kommuner hver især afleverer deres lokale kanalstrategier for borgerhenvendelser.

Det fortæller KL-konsulent Anders Lillienfryd Holte, der har været projektleder på KL's og kommunernes fælleskommunale borgerbetjeningsstrategi, som netop er blevet vedtaget af KL's bestyrelse.

"Vi skal flytte ressourcerne hen, hvor det giver mening. Det betyder samtidig, at henvendelser med stor volume og lille kompleksitet bliver lagt ud som obligatorisk selvbetjening til danskerne, mens mere komplekse sager skal håndteres ved personlig kontakt," forklarer Anders Lillienfryd Holte om de overordnede perspektiver i strategien.

Han tilføjer, at obligatorisk selvbetjening ikke en beslutning, der ligger ude i kommunerne. Det er derimod noget kommunerne via KL har besluttet i samarbejde med regeringen, at der skal lovreguleres på.

Mangler det gode sprog

KL har tidligere erkendt, at der stadig mangler mange  gode selvbetjeningsløsninger til borgerne, samtidig med at der er lavvande i kommunekasserne.

"Vi ved dog, at mange danskere er klar til løsningerne, og nu skal vi simpelthen have velfungerende løsninger," forklarer Anders Lillienfryd Holte.

Han nævner, at især den skriftlige kommunikation er en udfordring, når det offentlige skal skrive til alle danskere på én gang - og samtidig være juridisk korrekt i sproget.

Læs også:

Din kommune skal aflure netbankens hemmeligheder

Sådan hamrer vi brugervenlig selvbetjening sammen

Så dårlige er danskerne i dag til selvbetjening

Måske er det en af forklaringerne på, at ifølge KL's egne tal er det kun mellem to til seks procent af danskerne, der betjener sig selv på nettet.

"Mange unge ved ikke, hvad ordet "restskat "betyder, og vi skal virkelig være gode til at oversætte. Vi har overset, at selvbetjeningsløsningerne ikke er nok i sig selv, men også at kommunikationen er meget vigtig, hvor vi skal balancere sproget," lyder det fra Anders Lillienfryd Holte.

Ultra-simpelt er vejen frem

KL-projektlederen fremhæver samtidig, at kommunerne skal være bedre til at arbejde på tværs af den offentlige sektor, fordi danskerne i bund og er ligeglade med, om de henvender sig til kommunen, regionerne eller staten.

"Vi skal relancere borgerbetjeningen, og det er ikke kun via borger.dk, at den slags foregår. Mange kommuner er allerede i gang, men det er nødvendigt, at medarbejderne i hver eneste kommune kender selvbetjeningsløsningerne og er gode til at medbetjene borgerne," siger Anders Lillienfryd Holte.

Hvis de kommunale it-chefer mangler inspiration til simple, brugervenlige selvbetjeningsløsninger kunne de måske tage et kig på de løsninger som offentlige medarbejdere for nyligt udarbejdede på få timer i samarbejde med almindelige danskere på en innovationscamp i København.

Tvang eller lokkemad?

Ved den lejlighed sagde videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K), at danskerne ikke skal tvinges til selvbetjeningsløsninger, men fristes.

Tidlligere har KL luftet fire konkrete områder, hvor danskerne skal tvinges til selvbetjening på nettet.

Det drejer sig om bestilling af sundhedskort (tidligere sygesikringskort), flytteanmeldelser, ansøgning om barselsdagpenge og ansøgning om optagelse i folkeskole/SFO/klub.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere