I 2015 vil 95 procent af de danske husholdninger have bredbåndsinternet, hvilket vil gøre Danmark til et af de mest opkoblede lande i verden.
Samtidig bliver flere reklamer digitale.
Det konkluderer revisions- og rådgivningsfirmaet PwC i undersøgelsen Global Entertainment & Media Outlook, som tager pulsen på markedet for internet.
Samlet set vil der ifølge rapporten være internet-adgang fra 2,52 millioner danske hjem om fire år. Udviklingen drives af et stigende forbrug af bredbånd og mobil internet-adgang.
Reklame-inferno
PcW forudsiger, at globalt set vil internettet være det hurtigst voksende annonceområde i de kommende fem år og vil i 2012 overhale aviserne og blive den næststørste kategori efter tv.
I Danmark vender styrkeforholdet mellem internet- og avisannoncer først i 2014, hvor det samlede marked for internet-reklame vil omsætte for fire milliarder kroner.
Det er primært den tidligere nævnte ekspansionen i antallet af hjem med bredbånd, som gør markedet for internet-reklamer lukrativt.
Det gør, at investeringer i eksempelvis søgemaskinereklamer vil vokse hastigt i løbet af de næste fem år.
Denne del af internet-reklamerne forventes årligt at vokse med næsten ti procent frem mod 2015.
Telefonen som reklamesøjle
Udbredelsen af smartphones åbner ifølge PwC's undersøgelse op for et helt nyt reklamemarked.
Mobile internet-reklamer havde i 2006 en omsætning på blot fem millioner kroner i Danmark.
Med en årlig vækst på 27 procent fra 2011 til 2015 vil denne omsætning i 2015 være oppe på 170 millioner kroner.
Det gør denne del af internet-reklamemarkedet til det suverænt hurtigst voksende segment.
"Kombineret med en voksende trafik på sociale medier, som også genererer et kommercielt potentiale, er mobile internet-reklamer et af de områder, som vil have stigende indflydelse på reklamebranchen de kommende år," siger John G. Sørensen, medieekspert hos PwC.