Derfor skal du betale kassen for roaming på din ferie

Der er en grund til, at det er dyrt at hente data til sin smartphone i udlandet. Du vil ikke kunne lide forklaringen.

Læs også: Så dyrt er det at bruge mobilen på ferien.

Hvorfor skal det være så dyrt at bruge sin telefon i udlandet?

Svaret er enkelt, men usympatisk: Grådighed.

Selvom EU har sat loft over roaming-priserne og den hellige grav således burde være velforvaret, er den det ikke:

Teleselskaberne har intet incitament til at opkræve færre penge hos kunderne, der bruger deres teleselskab, når de er i udlandet.

Du er prisgivet de lokale teleselskaber. Og der er ingen konkurrence.

Turister i Danmark bliver flået
Men det er ikke kun danskerne, der bliver flået, når de bruger mobilen i udlandet. Turisterne i Danmark får akkurat samme hårde tur.

Det er svært at opgøre, præcis hvor meget de danske teleselskaber tjener på udlændinges mobilbrug i Danmark.

Branchen fortæller det i hvert fald ikke selv.

Men et slag på tasken er, at danske teleselskaber henter cirka halvdelen af deres samlede omsætning på roaming.

"Den trafik udgør måske mellem 10 og 15 procent af den samlede trafik, men til gengæld bliver den solgt 10 gange så dyrt," siger Torben Rune, teleanalytiker og chef for Netplan.

Prisgivet den lokale operatør 
På hjemmemarkedet kan du som bruger vælge en leverandør, som har en lav pris eller god service.

Men du har intet kundeforhold til teleudbyderen uden for landets grænser, og derfor skrues prisen op, forklarer Torben Rune.

"De danske teleselskaber holder sig sandelig heller ikke tilbage, når udenlandske kunder kommer her til landet," siger han.

Torben Rune og hans virksomhed Netplan har prøvet at grave i teleselskabernes omsætningstal på turister i det danske sommerland. Det er meget svært at finde ud af, siger han.

"Med forbehold for, at der kan være forskel fra selskab til selskab, så vil jeg vurdere, at mere end halvdelen af den samlede omsætning hos de danske teleselskaber stammer fra udlandsroaming, både voice og data," siger han.

Afhængigt af, hvordan selskabet har indrettet sig, er det som regel hjemmeselskabet, der scorer den største gevinst. Det er også det, teleselskaberne bruger som undskyldning for de høje priser, forklarer Rune.

Hvem er skurken?
"Hvis du ringer til TDC og spørger, hvorfor det er så dyrt at bruge en TDC-telefon i Tyskland, så siger de, at de kun tjener det, det plejer at koste herhjemme, og at det er det tyske selskab, der er skurken. Hvis det er sandt - og det kan man ikke få at vide - og man siger, at mellem 10 og 15 procent af den samlede trafik er roamet, udgør den halvdelen af omsætningen, fordi den også er 10 gange så dyr."

Han understreger, at det er en usikker beregning, og at det kan godt være, nogle operatører vil sige, at det er helt forkert.

"Men så må de jo komme med et tal," foreslår Torben Rune.

Computerworld har spurgt en række store danske teleselskaber om, hvad de egentlig tjener på roaming.

Det ønsker ingen at svare på.

Læs også: Så dyrt er det at bruge mobilen på ferien.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarer om phishing-angreb: Pas på hvis du modtager denne PDF
En phishing-mail med en vedhæftet PDF er i øjeblikket på spil. Phishing-angrebet forsøger at narre modtagerne til at udlevere login-oplysninger.
CIO
2017 bliver et år, som man kommer til at skrive om i historiebøgerne: Nu kommer skiftet fra digitalisering til digital økonomi
Klumme: "I Danmark vil vi nu se et fokusskifte i ledelsesdiskussionen - ikke til digitalisering eller teknologibegejstring og -skepsis men til håndtering af en datadrevet virkelighed. For chefen gælder det nu: Op på ølkassen eller ud ad vagten.
Comon
HTC skyder smartphone-foråret i gang med ny Samsung Note 7-klon
HTC har skudt smartphone-foråret i gang med HTC U Ultra og U Play, hvor særligt U Ultra er interessant for dem, der gik glip af Note 7-smartphonen
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Sådan overvinder man de 5 største udfordringer ved application recovery.
Få svar på hvordan man løser de 5 største udfordringer ved application recovery