Læs også:
Kinesisk domænehaj nupper danske Google-domæne
Her er Googles reaktion på angreb fra domænehaj
En mastodont som Google med et hav af produkter er nødt til at vælge en hård, men defensiv kurs over for domænehajer.
For Google kan simpelthen ikke på forhånd registrere alle relevante domæner i alle lande for alle dets produkter.
Derfor er selskabet nødsaget til først at flå de domænehajer, som selskabet opdager har kastet sig over dets domæner, når det er sket.
Det forklarer it-iværksætter, Jubii-stifter og Spamfighter-medejer Martin Thorborg, der har skrevet bogen e-pusher, hvor brugen af domæner ved salg på nettet behandles.
"Google kan ikke købe alle relevante domæner i alle lande, det vil koste sindsygt meget tid og ressourcer. Så kan det bedre betale sig at have fem advokater siddende, der springer på domænehajerne, når de har købt Googles domæner," siger Martin Thorborg.
I Danmark er det da også relativt ukompliceret at fravriste domæner fra domænehajerne, mens det kan give hovedbrud i andre lande, forklarer Martin Thorborg.
Pensionister på hardcore porno bøsse-site
Domænerne kapres af domænehajer med flere forskellige formål, forklarer han.
"Enten vil de sylte på et brand eller score trafikken til domænet. Og det kan være pisse-irriterende," siger Martin Thorborg.
Faktisk kæmper Spamfighter også imod en domænehaj, der har byttet et par bogstaver om i navnet, oplyser han.
"Og vupti, så ryger vores kunder, der laver en lille tastefejl, ind på et hardcore porno bøsse-site, hvilket er ret ufedt. Særligt når en stor del af vores kunder er relativ utrænede net-brugere, som pensionister," fortæller Martin Thorborg.
Det generelle råd fra iværksætteren er, at når man skal lave et nyt internationalt produkt, så skal man købe det tilhørende .com-domænet og det lokale domæne fra det land, man kommer fra.
Læs også:
Kinesisk domænehaj nupper danske Google-domæne