Hvorfor skal regnskabsprogrammer være så dødssyge?

En iværksætter har lavet et regnskabsprogram til alle os, der ikke fatter, hvad debet og kredit betyder.

Som erhvervsdrivende slipper vi ikke uden om at skulle aflægge regnskab.

Men behøver det være så dræbende kedeligt? Kan det ikke gøres på en måde, så det er lidt lettere at forstå?

Det hævder iværksætteren Toke Kruse, at det kan.

Han er administrerende  direktør i virksomheden Billy's Billing, hvor han sammen med sin kompagnon Sebastian Seilund har udviklet regnskabsprogrammet af samme navn.

Toke Kruse mener, at alt for mange regnskabsprogrammer taler et sprog, som normale mennesker ikke fatter, og at det kan være dræbende for motivationen hos mindre erhvervsdrivende.

Frustreret over regnskab
Han har selv været iværksætter gennem mange år og har i flere omgange været ved at gå til af frustration over at skulle bruge tid på at aflægge regnskab.

"Jeg er jo ikke blevet iværksætter for at uddanne mig til bogholder. Som iværksætter interesserer jeg mig for, om min virksomhed tjener penge, mens begreber som debet, kredit, balance og kassekladder bare ikke er en del af det sprog, som jeg eller de fleste andre mennesker taler," siger Toke Kruse.

Han forklarer, at han efter flere år med utallige timer foran Excel-ark og diverse regnskabsprogrammer helt droppede at føre sit eget regnskab.

I stedet valgte han at overlade regnskabsføring til en bogholder.

Men med det resultat, at han selv mistede føling med, hvordan virksomheden klarede sig.

"Det betød, at jeg mistede enormt meget viden om, hvordan den øjeblikkelige økonomiske tilstand er i virksomheden. Det var meget frustrerende for mig, at jeg først fik en opgørelse fra bogholderen hver tredje måned. Jeg vil vide det fra dag til dag," siger han.

Farvel til debet og kredit
Derfor fik han i 2008 ideen til at lave programmet Billy's Billing, og målsætningen har været at lave et program, som alle kan finde ud af at bruge.

Det har han blandt andet gjort ved at erstatte regnskabstekniske begreber med helt almindelige dagligdags begreber.

Eksempelvis er debet og kredit omdøbt til henholdsvis leverandører og kunder. Og i stedet for at bruge begrebet resultatopgørelse har Billy's Billing bare valgt at fortælle dig, hvor mange penge din virksomhed har tjent i denne måned.  

"Vi har i det hele taget prøvet at pakke det ind i en lidt mere let og sjov verden. Vi bruger eksempelvis også lyse farver og tegneseriefigurer på vores hjemmeside i stedet for at pakke det hele ind i en kedelig mørkeblå farve," siger han.

Men det er dog også faldet enkelte potentielle kunder for brystet.  

"Vi har fået alle mulige henvendelser fra folk, der siger "jamen, hvorfor bruger i en tegneseriefigur? Det virker slet ikke så seriøst som hos nogle af jeres konkurrenter". Men  der har vi altså helt bevidst valgt at sige, at vores stil er at køre det helt nede på jorden og bruge det sprogbrug, som vi selv taler," siger Toke Kruse.

Billy's Billing er en såkaldt cloud service. Det vil sige, at programmet ikke ligger nede på din computer, men i stedet logger du ind på billysbilling.dk og udfylder regnskabet direkte på hjemmesiden.

Du kan vælge mellem tre forskellige prismodeller, hvor den potentielt billigste koster 9 kroner, per faktura du afsender, mens den dyreste koster 189 kroner om måneden.

Læs også: Gør din hverdag lettere med digitale fakturaer


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Årets CIO om 2017: Nu skruer vi op for kunstig intelligens for at finde mønstre i driftdata og optimere komponenter
Klumme: Hos Energinet går forretning og it nu sammen om at skabe systemer baseret på kunstig intelligens. Målet er et mere effektivt dansk el-system ved at udnytte og forstå de gigantiske datamængder fra elforsyningen.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Telefoni i skyen - få mere ud af Office 365
Dette whitepaper sætter fokus på, hvordan I kan komme godt i gang med cloud-telefoni via O365, samt udnytte de nye kommunikationsmuligheder optimalt.