Indtægterne fra det nye rejsekort kommer ikke i hus, så hurtigt som forventet, så Rejsekortet A/S har brug for endnu et tilskud.
Helt præcis 668 millioner kroner.
Det trecifrede beløb skal lægges oven i de 715 millioner kroner, som er brugt indtil nu, og dermed bliver kortet, der skal gøre det let at betale for offentlig transport i hele Danmark, næsten dobbelt så dyrt som oprindeligt. Det skriver skriver Ingeniøren.
Rejsekortet A/S har bedt sine ejere, DSB, Movia og flere trafikselskaberne, om tilskuddet på 668 millioner kroner på grund af de forsinkelser, som har ramt rejsekortet. Forsinkelsen betyder, at det kommer til at vare længere end forventet, før der kommer penge i kassen. Direktør i Rejsekortet, Bjørn Wahlsten, afviser derfor, at selve kortet bliver dyrere, men at der blot er tale om et tilskud, som skal dække udgifter frem mod 2014. Et tilskud som bliver betalt tilbage, lover direktøren.
En af grundene til, at det kommer til at tage længere tid at skaffe indtægter, kunne være, at der endnu ikke er nogle fordelagtige priser til pendlere, som man kunne læse i sidste uge.
Totalprisen på næsten 1,4 milliarder kroner dækker udgifterne til software og hardware hos Rejsekortet, men de lokale bus- og togselskaber skal desuden lægge yderligere investeringer for at lave integration til deres egne it-systemer.
Sidste år var hele rejsekort-projektet ved at falde til jorden på grund af forsinkelser og uenighed mellem leverandøren og Rejsekortet A/S. I 11. time lod trafikminister Hans Christian Schmidt projektet leve videre, fordi den tekniske leverandør garanterede, at rejsekortet - i en begrænset version - kan rulles ud i 2012 over hele landet.