Når Facebook ikke selv vil tilbyde et værktøj, så annoncører på den sociale netværkstjeneste kan måle, om de tjener penge på reklamerne, så kan det næsten kun skyldes, at værdien af annoncerne er lav.
Teorien luftede en dansk marketingmand og blogger, Michael Kjeldsen, sidste uge over for ComON, efter Facebook i november droppede en betaversion af deres værktøj, som måler konverteringsraten - altså hvor mange penge annoncørerne bruger, og hvor mange penge de tjener på Facebook.
Nu svarer Facebook, at firmaets annoncer er så gode, at de giver mere, end det er muligt at måle med værktøjet.
"Facebook-reklamer giver en værdi udover klik," skriver Facebook til ComON gennem deres svenske marketingsafdeling hos Text100.
"For eksempel bliver en gennemsnitlig Facebook-reklame, som bliver klikket på, klikket på fem gange igen i personens vennekreds. Men annoncøren betaler kun for de kliks, som er inden for målgruppen. I bund og grund kan det betyde, at du får fem klik for et kliks pris," skriver Facebook, som tilføjer, at Facebook-annoncer har en mund-til-mund-effekt.
Facebook besvarer dog ikke, hvorfor firmaet droppede værktøjet til at måle annoncernes værdi, ligesom firmaet ikke vil oplyse, om alternative målingsværktøjer til konverteringsraten er på vej. Det betyder, at annoncørere fortsat må bruge eksempelvis Google Analytics.
Michael Kjeldsen afviser ikke Facebooks påstand om, at annoncerne er mere værd end de enkelte kliks.
"Men jeg vil jo gerne kunne måle de ting, som Facebook fortæller om og se, om jeg tjener penge på kliks, som jeg ikke har betalt for," siger Michael Kjeldsen, som i øvrigt beder om ikke at blive fremstillet som en fjende af Facebook.
"Når jeg måler i to forskellige systemer er der risiko for usikkerheder, men hvis jeg får et samlet system, så er jeg sikker på, det er de samme tal, jeg rapporterer på," siger Michael Kjeldsen.
Facebook tilbyder at annoncørere kan målrette reklamer på alder, sted og interesser. Michael Kjeldsens pointe er, at Facebook mangler at tilbyde et værktøj, som kan måle præcist, om deres segmentering kaster penge af sig.