Facebook: Vores annoncer giver mere end det er muligt at måle

Den sociale gigant forsvarer, hvorfor de ikke tilbyder måling på annoncesucces.

Når Facebook ikke selv vil tilbyde et værktøj, så annoncører på den sociale netværkstjeneste kan måle, om de tjener penge på reklamerne, så kan det næsten kun skyldes, at værdien af annoncerne er lav.

Teorien luftede en dansk marketingmand og blogger, Michael Kjeldsen, sidste uge over for ComON, efter Facebook i november droppede en betaversion af deres værktøj, som måler konverteringsraten - altså hvor mange penge annoncørerne bruger, og hvor mange penge de tjener på Facebook.

Nu svarer Facebook, at firmaets annoncer er så gode, at de giver mere, end det er muligt at måle med værktøjet.

"Facebook-reklamer giver en værdi udover klik," skriver Facebook til ComON gennem deres svenske marketingsafdeling hos Text100.

"For eksempel bliver en gennemsnitlig  Facebook-reklame, som bliver klikket på, klikket på fem gange igen i personens vennekreds. Men annoncøren betaler kun for de kliks, som er inden for målgruppen. I bund og grund kan det betyde, at du får fem klik for et kliks pris," skriver Facebook, som tilføjer, at Facebook-annoncer har en mund-til-mund-effekt.

Facebook besvarer dog ikke, hvorfor firmaet droppede værktøjet til at måle annoncernes værdi, ligesom firmaet ikke vil oplyse, om alternative målingsværktøjer til konverteringsraten er på vej. Det betyder, at annoncørere fortsat må bruge eksempelvis Google Analytics.

Michael Kjeldsen afviser ikke Facebooks påstand om, at annoncerne er mere værd end de enkelte kliks.

"Men jeg vil jo gerne kunne måle de ting, som Facebook fortæller om og se, om jeg tjener penge på kliks, som jeg ikke har betalt for," siger Michael Kjeldsen, som i øvrigt beder om ikke at blive fremstillet som en fjende af Facebook.

"Når jeg måler i to forskellige systemer er der risiko for usikkerheder, men hvis jeg får et samlet system, så er jeg sikker på, det er de samme tal, jeg rapporterer på," siger Michael Kjeldsen.

Facebook tilbyder at annoncørere kan målrette reklamer på alder, sted og interesser. Michael Kjeldsens pointe er, at Facebook mangler at tilbyde et værktøj, som kan måle præcist, om deres segmentering kaster penge af sig.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere