MIT Media Lab fylder 25 år

Det berømte MIT Media Lab har udviklet alt fra robotter til elektronisk blæk.

I 1985 startede Massachusetts Institute of Technology (MIT) det berømte Media Lab for at forske i sammensmeltningen af computere og medieteknologi. Det var Nicholas Negroponte og Jerome Wiesner, der fik ideen til medielaboratoriet, som nu kan fejre sit 25 års jubilæum.

MIT-professor Nicholas Negroponte er måske mest kendt for hans One Laptop Per Child-projekt, som har forsøgt at udvikle den sagnomspundne 100 dollar laptop. Det er aldrig helt lykkedes at få prisen så langt ned, men teknologien har fundet vej til mange andre produkter – og den billige XO-computer blev startskuddet til netbooks.

I det hele taget har Media Lab fungeret som arnested for mange nye teknologier, som er blevet en del af vores hverdag. Det gælder blandt andet for det elektroniske blæk, som i dag bruges i Kindle og andre e-læsere.

Efter en klatreulykke mistede MIT-professor Hugh Herr begge sine ben, og det fik ham til at udvikle helt nye bioniske proteser til handicappede.

Media Lab forsker i dag i alt fra elektronisk musik og kunst til roboter og virtuelle verdener. I forbindelse med sit 25 års jubilæum har Media Lab åbnet dørene og blandt andet fremvist en CityCar, der kan foldes sammen så den kun fylder en tredjedel af pladsen.

En anden nyudvikling er en virtuel mus, hvor brugerens bevægelser opfanges af to kameraer, der sender dem videre til computeren.

Laboratoriet har også udviklet en billig 3D printer, Mantis Machine, der skal koste mindre end 100 dollar.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få det optimale it-miljø i skyen: Sådan udnytter du de førende cloud-platforme

Det moderne it-miljø udspringer af skyen. Cloud-løsningerne er mere effektive, lettere at håndtere, og frigiver ressourcer i din organisation, så I kan fokusere på kerneforretningen. Kom og hør bl.a. Amazon, Riverbed, TDC Hosting, interxion, Oracle, Citrix og NetApp omkring deres bud på det optimale cloud-miljø.

28. september 2016 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden - Ballerup

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

05. oktober 2016 | Læs mere


Netværksvirtualisering, SSD og storage

Mange overvejer i dag at flytte hele eller dele af it-opgaverne ud i en cloud-løsning, mens andre opgaver - som regel de forretningskritiske - ofte bliver hjemme. Det gør det gode datacenter til en afgørende brik for enhver virksomhed. Kom og hør Danmarks bedste datacenter-leverandørers bud på fremtidens datahåndtering.

11. oktober 2016 | Læs mere





Computerworld
Nordkoreas internet tvunget i knæ efter afsløring af landets 28 websites
Afsløringen af Nordkoreas blot 28 hjemmesider har resulteret i så megen nysgerrighed, at besøgende udefra har lagt flere af landets hjemmesider ned.
CIO
Disse teknologier får enorm betydning for dig i de kommende år
Det vrimler med nye teknologier, men ifølge Forrester er der især fem teknologi-trends, der vil få stor betydning i de kommende år.
Comon
Google klar med verdens vildeste Android-telefoner om 14 dage
De nyeste Android-flagskibsmodeller er bekræftet til at være klar 4. oktober. Læs her, hvad du kan forvente af det allerbedste, som Android-verdenen endnu har budt på.
Channelworld
Kæmpe-underskud: Elektronik-kæden Power har tabt 132 millioner kroner på et år
Varehus-kæden Power tabte 132 millioner kroner i 2015. Egenkapitalen er blæst helt væk. Nu venter store ekspansionsplaner imidlertid forude.
White paper
Sådan følger du med den moderne forbruger
Virksomheder er nødt til at optimere deres kontaktpunkter for ikke at fremmedgøre deres mest kritiske interessenter. Læs i dette white paper hvordan