A.T. Kearney har sammen med Cambridge Business School udsendt en ny halvårsrapport om den mobile e-handel - også kaldet m-commerce - som fortæller at interessen for at handle med mobiltelefonen næsten er faldet til nulpunktet.
I juni 2000 havde 32 pct. af alle mobiltelefon-brugere planer om at handle med mobiltelefonen, men i dag er dette tal faldet til 1 pct.
Til gengæld har 44 pct. lyst til at prøve det såkaldte m-cash, som betyder at telefonen f.eks. kan bruges til at betale for sodavand eller billetter i en automat, men kun 2 pct. har faktisk prøvet det.
- Der er ikke rigtig nogen, der har prøvet m-cash, men mange synes om ideen. Det er muligt at interessen vil falde markant hvis de prøver det og ikke kan lide det, siger Paul Collins, der er projektleder for undersøgelsen hos A.T. Kearney.
Basis for undersøgelsen er svar fra 5.600 mobiltelefon-brugere i 14 lande. Den er gennemført som et led i det såkaldte Mobinet-projekt, der skal kortlægge udviklingen indenfor mobiltelefoni.
Den mest populære mobile applikation er stadig SMS. I aldersgruppen under 25 år er det omkring halvdelen, som bruger SMS mindst en gang om dagen.
Men SMS er ikke længere kun for de helt unge. A.T. Kearney fortæller at 45 pct. af de 25-34 årige og 28 pct. af de 35-44 årige bruger SMS hver dag.
I lande som Finland og England er det 80 pct. af mobiltelefon-ejerne, som modtager eller sender en SMS-besked mindst én gang om måneden, men USA ligger helt i bunden med 5 pct.
A.T. Kearney fortæller at SMS i stigende omfang bliver brugt som reklamemedie - 31 pct. af de adspurgte fortalte at de havde modtaget en eller anden form for reklame gennem SMS. For et halvt år siden var tallet kun 1 pct.
Professor Chong Choi fra Cambridge University konkluderer på den baggrund, at m-commerce ikke handler om at shoppe med mobiltelefonen, men om at motivere til køb af produkter.
- M-commerce er ikke bare en forlængelse af e-commerce, hvor forbrugeren kan bestille produkter med sin mobiltelefon. Det bliver stadig tydeligere at m-commerce handler om multimedie-beskeder og muligheden for at anvende mobiltelefonen som betalingsmiddel, siger Chong Choi.
Link:
(Kilde: NewsBytes)