Apples danske garanti er lige til skraldespanden

Forbrugerombudsmanden til Apple: I kan ikke kalde det en garanti!

Annonce:
Annonce:

Apple må ikke kalde firmaets et-årige garanti til den nye iPhone 4 for en garanti.

Det kræver Forbrugerombudsmanden, Henrik Øe, over for Apple i et brev, som ComON har fået aktindsigt i. Det er direkte vildledende at kalde det en garanti, mener han.

I Danmark har forbrugere krav på to års reklamationsret for mangler, der var til stede på leveringstidspunktet. Hvis et firma derudover vil pynte produktet med en garanti, skal den give væsentlig bedre vilkår end reklamationsretten, siger markedsføringsloven.

Men Apples garanti er ikke god nok til at fortjene mærkatet, mener Forbrugerombudsmanden.

"Det er vildledende, fordi man tror, at det er en fordel at få garantien, men man får ingenting, tværtimod," siger Tina Morell Nielsen, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden til ComON.

Tidligere kritik
Apple har tidligere været kritiseret for ikke at yde en ordentlig service til kunder med problemer. Et eksempel var skruetvinge-sagen for tre år siden, hvor Apple ikke ville hjælpe kunder med iBooks, der virkede bedst med en skruetvinge fastspændt. Kunderne havde ellers reklamationsret.

Den danske forbrugerorganisation Forbrugerrådet har også tidligere kritiseret Apple, blandt andet for at reparere udstyr med brugte dele.

Knudret garanti
Der er en række problemer ved Apples garanti til iPhone 4, mener Forbrugerombudsmanden. Blandt andet er garantien knudret og svær at læse, og den er i strid med EU-retten. Derfor overvejer ombudsmanden at tage sagen op med sine europæiske kolleger.

”Teksten indeholder så mange forbehold og er så knudret formuleret, at det er nærmest umuligt at finde og forstå oplysningerne om, hvad der er garantiens indhold, og hvorledes den gøres gældende,” lyder Forbrugerombudsmandens røffel til Apple i brevet.

Omvendt bevisbyrde
Brevet, som Apples advokat, Philip & Partnere, modtog torsdag, går desuden i rette med en lang række vilkår i garantien. På mange områder fraskriver Apple sig i garantien ansvaret, og det er et problem, mener Forbrugerombudsmanden.

Det bedste ved garantien skulle være, at Apple i et år giver omvendt bevisbyrde, hvor Apple skal bevise, at fejlen er kundens skyld for at nægte at hjælpe. Købeloven giver ellers kun et halvt års omvendt bevisbyrde.

Forbrugerombudsmanden siger dog, at Apples garanti fratager forbrugeren, alle rettigheder, som loven tillader at fratage forbrugeren.

”Vi må derfor gå ud fra, at køberen ikke har denne fordel,” står der i brevet.

Påbud på spil
Selv et halvt års ekstra omvendt bevisbyrde ville ikke være nok til at kalde det en garanti, mener Forbrugerombudsmanden.

”For det andet skal en garanti set som en helhed give forbrugeren ”virkelige reelle forbedringer” for at kravet er opfyldt. Dette er efter vores opfattelse ikke tilfældet, selvom bevisbyrden måtte være vendt om i perioden fra 6 måneder til 12 måneder efter købet,” skriver Forbrugerombudsmanden til Apple.

Forbrugerombudsmanden slutter brevet af med et klart krav:

”…Apple skal ophøre med at markedsføre ordningen som en garanti eller anden særlig fordel,” står der i brevet.

Forbrugerombudsmanden truer med at kræve en navneændring af "garantien", hvis Apple ikke ændrer begrebet selv. Apple kan derefter anke et administrativt påbud til en domstol. Hvis firmaet taber i retten, og fortsætter med at kalde ”garantien” for en garanti, kan der vanke bøde eller fængsel.

Rettede ikke tidligere fejl
Embedsmændene har tidligere været efter firmaet med æblelogoet, fordi formuleringer på firmaets hjemmeside gav tvivl om, hvorvidt Apple kun gav et års reklamationsret på produkterne. Det er i strid med købeloven, der klart giver to års reklamationsret. Apple lovede for et halvt år siden bod og bedring, men har ikke rettet fejlen alle steder. Derfor får Apple atter en næse i brevet.

Forbrugerombudsmanden, der hører under Forbrugerstyrelsen, har som rolle at sikre, at firmaer lever op til dansk lovgivning i forhold til garantier og markedsføring. Derfor har institutionen sendt brevet til Apple.

ComON har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Apples advokatkontor, Philip & Partnere.

Ansvarsfraskrivelser
Nedenfor kan du læse de ansvarsfraskrivelser, som Forbrugerombudsmanden har fundet i Apples garanti:

• Det fremgår flere steder, at Apple fraskriver sig ”lovbestemte eller underforståede garantiforpligtelser i den udstrækning det er tilladt, og for så vidt sådanne garantiforpligtelser ikke kan ansvarsfraskrives, skal deres varighed begrænses til varigheden af den udtrykkelige garanti, der er beskrevet nedenfor, og til reparations- og udskiftningsservice efter Apples eget skøn.”
• Apple forbeholder sig ret til at udskifte med renoverede dele eller ombytte til et renoveret produkt.
• Apple kan forlange, at kunden selv udskifter mangelsbehæftede dele, der kan udskiftes af brugere, med nye eller renoverede dele…
• Apple garanterer ikke, at produktet fungerer uden afbrydelser eller fejl.
• Garantien dækker ikke forbrugsstoffer (som fx batterier), medmindre fejlen skyldes materiale- eller fabrikationsfejl.
• Garantien dækker ikke kosmetiske fejl…
• Apple er ikke ansvarlig for følgeskader.
• Køberen kan pålægges at betale transportomkostninger og gebyr, hvis produktet ikke kan serviceres i det land, hvor det befinder sig.
• Apple kan fordre, at køberen….iagttager registreringskrav, før der ydes garantiservice.
• Kunden skal selv sørge for at reetablere software, data og passwords.
• Genopretning og geninstallation af systemsoftware, applikationssoftware og brugerdata er ikke omfattet af den Begrænsede Garanti.

 




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få bedre performance på forretningskritiske applikationer

Nutidens virksomheder drives af it og specielt software. Bliv opdateret på, hvordan brugen af APM kan hjælpe og understøtte overgangen til en softwaredefineret forretning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Ingen ved hvordan fremtidens computervirus ser ud

Tirsdag d. 31. maj 2016 sætter vi fokus på it-sikkerhed med udgangspunkt i Microsofts teknologier. Her har du mulighed for at møde en række indlægsholdere, der vil inspirere dig til, hvordan du i praksis beskytter dig bedst muligt og hvorfor det er vigtigt at tage truslerne alvorligt - både i it-afdelingen og på direktionsgangen! Læs mere

Microsoft Danmark - 2800 Kongens Lyngby



The Mobile Wave 2016

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni bliver du opdateret på de nye, hotte mobil-trends og får et indblik i de nye løsninger og teknologier. Oplev internationale talere og konkrete danske cases. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV







Computerworld
Den næste iPhone bliver kedelig - men så sker der noget virkelig interessant
ComputerViews: Til næste år sker der noget interessant med iPhonen, og derfor kan iPhone-brugere gøre klogt i at vente med at udskifte den gamle iPhone.
CIO
Sådan fik Johnny Vad reduceret it-nedetiden fra 37.000 timer til næsten nul på et enkelt år
Ved at overvåge it-leverandørernes præstationer røg antallet af spildte arbejdstimer ned fra 37.000 til ganske få timer på et enkelt år. "Det er ganske enkelt og uhyre effektivt," fortæller it-chefen, der fik ideen.
Comon
Stortest af antivirusprogrammer: Microsofts sikkerhedsprogram havner helt i bunden
Microsoft havner helt i bunden af denne antivirustest. I den modsatte ende af skalaen klarer en russisk produceret sikkerhedspakke sig bedst. Læs en sammenlignende test af 19 antivirusprogrammer her.
Channelworld
Microsoft skruer gevaldigt op for dansk udviklingscenter: Hyrer udviklere i bundter
Microsoft ansætter op mod 50 nye udviklere i selskabets største investering på dansk jord siden opkøbet af Navision i 2002.