Når man laver en opgave for verdens største softwarevirksomhed og tilmed løser opgaven til kundens største tilfredshed, så bliver der lagt mærke til det.
Det har danske VerticPortals opnået.
Det danske online-markedsføringsfirma lavede
sidste år en e-lærings-portal til Microsoft, som havde en bemærkelsesværdig høj succesrate. Tidligere har danskerne lavet en anden opgave for Microsoft, som nu danner skole hos andre kunder - blandt andet Sun.
»Microsoft har faktisk kategoriseret vores løsning som best practice i for hold til fremtidige projekter. Hvor de har været vant til en konverteringsrate på to procent, så gav vi dem en på næsten 30 procent,« forklarer direktør Sebastian Jespersen, der er bosat i USA og driver VerticPortals kontor i New York.
Intelligente portaler
VerticPortals har gjort sig til eksperter i at få folks opmærksomhed - og ikke mindst at fastholde deres interesse.
Det har fået it-selskabets Sun Microsystems til at prøve lykken hos danskerne, som har lavet et kampagnesite, der ser dagens lys i næste uge på Suns hjemmeside. En opgave der er skåret efter en tidligere løsning til Microsoft. Både eksisterende og potentielle kunder skal lokkes ind på siden.
Portalen bygger videre på de elementer, som VerticPortals brugte hos Microsoft og seneste Sony Music. Det vil sige digitale portaler, der pakker et komplekst budskab ind i pædagogiske og brugervenlige rammer. Det lyder ganske simpelt, men ifølge VerticPortals så er det et område, hvor de ikke er omringet af konkurrenter.
Hos Sun skal portalen være med til at genere leads og gøre arbejdet lettere for Suns salgsafdeling - uden at trætte de potentielle kunder med traditionelt salgsmateriale.
Kunderne ledes igennem portalen, hvor de svarer på spørgsmål om deres behov, udfordringer og hvor i købsbeslutningen de er.
Det giver Suns salgsafdeling den fordel, at man ved hvilke kunder, der skal bruges tid på.
Men de udspurgte it-chefer får også en række fordele.
»Vi har sat en sociale netværkskrølle på projektet. Man kan sammenligne sine besvarelser med sin peer-group og se, hvor mange andre i lignende virksomheder, der har udfordringer i forhold til backup og server-oppetid. På den måde giver vi noget værdi tilbage til deltagerne,« siger Sebastian Jespersen.
Ikke bare lir
Portalen er pakket ind i Flash og serveret med en stribe videoer. Et gennemgående koncept hos VerticPortals.
Er i ikke bange for at tale ned til brugerne med videoer og ultrapædagogiske gennemgange?
»Uanset hvilken situation, man sidder i, så vil man altid bare være et normalt mennesker. Selv om vi viser det her til hardcore it-folk, så viser vores erfaringer, at jo mere jo mere pædagogisk vi kan præsentere det, desto større gennemslagskraft får det. Vi gør det ikke, fordi det skal se lækkert ud. Vi gør det simpelthen for at få flere mennesker til at forholde sig til budskabet,« siger Sebastian Jespersen.
Han kan ikke komme ind på ordrens størrelse, men:
»Ordren har stor betydning for den amerikanske del af VerticPortals, som reference og eksistensberettigelse på et meget hårdt amerikansk marked. Vi er kommet ind i endnu en Fortune 500 virksomhed, der har et enormt potentiale for vores ydelser«.