493 spam-emails giver 50.000 kroner i bøde

Webbutik får spambøde.

Det er lige meget, om modtageren er en almindelig forbruger, en forening eller en erhvervsdrivende.

Spam er spam, og spam giver bøder.

Det må indehaveren af nu nedlagte Sportswear4kids.com sande, efter webbutikken for et år siden sendte emails med tilbud på sportstøj til en række forskellige idrætsforeninger. De 493 emails giver nu ejeren en bøde på 50.000 kroner til den tidligere webbutiks-ejer.

Ifølge markedsføringslovens spambestemmelse paragraf 6 er det ulovligt at udsende elektronisk markedsføring uden forudgående samtykke.

"Modtagelse af spammeddelelser er til stor gene for mange danskere, og jeg er derfor glad for, at det med dommen endnu engang slås fast, at udsendelse af spam er et område, der ses på med stor alvor," udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Ved udmåling af bøder i spam-sager bliver der blandt andet lagt vægt på antallet af udsendte spam-mails. Op til 100 overtrædelser udløser en minimumsbøde på 10.000 kr. For over 100 overtrædelser gives der en bøde på 100 kr. for hver overtrædelse. Således vil en bøde for 60 overtrædelser være 10.000 kr. og for 140 overtrædelser være 14.000 kr.

Udgangspunktet vil dog kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder. Når antallet af spammails er ekstremt højt, vil tallet desuden blive rundet ned.

Sportswear4kids.com er ifølge Forbrugerombudsmanden nedlagt, men hjemmesiden er stadig oppe at køre.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få det optimale it-miljø i skyen: Sådan udnytter du de førende cloud-platforme

Det moderne it-miljø udspringer af skyen. Cloud-løsningerne er mere effektive, lettere at håndtere, og frigiver ressourcer i din organisation, så I kan fokusere på kerneforretningen. Kom og hør bl.a. Amazon, Riverbed, TDC Hosting, interxion, Oracle, Citrix og NetApp omkring deres bud på det optimale cloud-miljø.

28. september 2016 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden - Ballerup

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

05. oktober 2016 | Læs mere


Netværksvirtualisering, SSD og storage

Mange overvejer i dag at flytte hele eller dele af it-opgaverne ud i en cloud-løsning, mens andre opgaver - som regel de forretningskritiske - ofte bliver hjemme. Det gør det gode datacenter til en afgørende brik for enhver virksomhed. Kom og hør Danmarks bedste datacenter-leverandørers bud på fremtidens datahåndtering.

11. oktober 2016 | Læs mere





Computerworld
Nordkoreas internet tvunget i knæ efter afsløring af landets 28 websites
Afsløringen af Nordkoreas blot 28 hjemmesider har resulteret i så megen nysgerrighed, at besøgende udefra har lagt flere af landets hjemmesider ned.
CIO
Har du nogensinde hørt om CASB? Det måske vigtigste it-sikkerheds-begreb lige nu
En ny sikkerhedsmodel, der lægger sig som et lag mellem cloud-tjenesterne og virksomhedens brugere, har set dagens lys. Fordelene er forbedret sikkerhed, brugerkontrol, overblik og en lang lettere administration af sky-tjenesterne. Sådan virker CASB.
Comon
Tog blot 24 timer: Teenager hacker Apples nye iPhone 7
Apples iPhone 7 er mere sikker end nogensinde før, men alligevel har en 19-årig hacker haft held til at jailbreake telefonen. Det tog under et døgn.
Channelworld
Kæmpe-underskud: Elektronik-kæden Power har tabt 132 millioner kroner på et år
Varehus-kæden Power tabte 132 millioner kroner i 2015. Egenkapitalen er blæst helt væk. Nu venter store ekspansionsplaner imidlertid forude.
White paper
Sådan følger du med den moderne forbruger
Virksomheder er nødt til at optimere deres kontaktpunkter for ikke at fremmedgøre deres mest kritiske interessenter. Læs i dette white paper hvordan