Virksomhederne får ikke adgang til et centralt register med de såkaldte EAN-lokationsnumre inden skæringsdatoen den 1. februar, hvor alle offentlige institutioner skal modtage fakturaer elektronisk. Det særlige EAN-nummer skal bruges til at sikre at regningen kommer frem til præcis den rigtige afdeling inden for eksempelvis en stor kommune. Men virksomhederne må selv finde frem til nummeret på den offentlige institutions hjemmeside eller ved at ringe til afdelingen.
Et centralt register med alle EAN-numre ville gøre det betydelig lettere for virksomhederne at skifte til elektroniske fakturaer, men en række amter og kommuner frygter, at registeret ville blive misbrugt af svindlere til at sende falske fakturaer, skriver ErhvervsBladet.
»Der vil ikke være et register over EAN-numre fra 1. februar i år. Der er en række amter og kommuner, som ikke vil offentliggøre EAN-numrene, da de er bekymret for at modtage falske regninger. Derfor vil det blive et halvt register. Samtidig findes der i nogle kommuner og myndigheder så mange EAN-numre, at det vil være vanskeligt for en leverandør at finde det rigtige nummer ved opslag,« siger vicedirektør Henrik Pinholt i Økonomistyrelsen til ErhvervsBladet.
Fra den 1. februar skal alle elektroniske fakturaer til det offentlige indeholde et EAN-nummer, ellers vil regningen ikke blive betalt. De offentlige indkøbere er til gengæld forpligtet til at oplyse et EAN-nummer, når man bestiller en vare eller ydelse.
Kommunernes Landsforening understreger at man ikke grundlæggende er imod et centralt register, men den enkelte kommune skal selv have mulighed for at vælge, om man ønsker at deltage.