"Det er nyttesløst at forbyde sine ansatte adgang til sociale medier fra virksomhedens netværk. Vores verden hænger sammen. Den verden, vi lever i, er digital og social.”
Sådan lyder udmeldingen fra Carol Rozwell, der er vicedirektør i Gartner.
Chefen hos it-analysefirmaet mener i stedet, at man skal sørge for at opdrage de ansatte til at bruge de sociale tjenester med omhu og omtanke. På den måde kan firmaer være så heldige, at de sociale muligheder giver de ansatte plads til at dele deres viden, deres passion eller andet som indirekte kan give virksomheden en gevinst.
"Selv om et job egentlig er en simpel økonomisk aftale mellem arbejdsgiver og arbejdstager om at yde noget for sin løn, så opfatter den menneskelige hjerne arbejdspladsen som et socialt system. Derfor kan brugen af sociale netværk betyde, at de ansatte føler sig værdsat og som del af et fællesskab,” siger Carol Rozwell.
Hendes kollega fortsætter argumentationen.
”Virksomheder må generelt indse, at alt ikke længere er til at kontrollere. Vi bevæger os væk fra kontrol og over til mere selvstyre,” siger danske Peter Søndergaard fra Gartners research-afdeling.
På samme måde skal virksomhederne også begynde at vænne sig til, at det ikke længere drejer sig om begreberne "inde i virksomheden" kontra "udenfor". I stedet skal firmaerne lære at finde den gyldne mellemvej.
Rådene faldt på konferencen Gartner Symposium. Læs mere fra konferencen hos Cnet.