Brugtbil-websitet BilBasen har succes. I 2003 tjente virksomheden 4,8 millioner kroner, og det resultat vil blive øget yderligere i år, fastslår BilBasens boss.
»Vi har vækst på stort set alle parametre. Eksempelvis har vi i øjeblikket 140.000 unikke brugere om ugen. I og med at bannerannoncer er vores største indtægtsgrundlag, så er det meget positivt påvirket af det stigende antal brugere,« forklarer Mogens Sejer Iversen, administrerende direktør for BilBasen over for ComON.
På dette tidspunkt sidste år, havde BilBasen 100.000 ugentlige unikke besøgende. Samtidig er antallet af brugte biler til salg på sitet øget 30 procent i forhold til november 2003. I øjeblikket er der over 58.000 brugte biler til salg, hvilket er en stigning på 13.000.
»Internettet bringer sælgerne og køberne tættere sammen, og det er en af årsagerne til vores succes. Sidst men ikke mindst har den internetbaserede handel generelt fået fodfæste i Danmark, og det kan vi mærke,« understreger Mogens Sejer Iversen, administrerende direktør for BilBasen.
Det seneste år har BilBasen fået cirka 200 flere bilforhandlere med på sitet, så man nu dækker hele landet. Derudover har det økonomiske opsving fået danskerne til at købe 25 procent flere nye biler end i 2003. Det sender mange brugte biler ud på markedet.
Udover indtægter fra bannerannoncering tjener det tre mand store selskab penge ved at bilforhandlerne betaler for at få adgang til sitet.
Onlinesite presser pris
Det store udbud af brugte biler presser i øvrigt priserne ned, vurderer BilBasen, der har analyseret priserne på nogle forskellige brugte biler.
Analysen tager udgangspunkt i en sammenligning af den aktuelle salgspris for en et år gammel bil i november 2004 set i forhold til salgsprisen på en et år gammel bil i november 2003. Resultatet viser, at Ford Mondeo er 15.000 kroner billigere, mens en brugt VW Polo er cirka 10.000 kroner billigere.