Apple forsøger at skræmme danske embedsmænd

Hårdt mod hårdt. Sådan håndterer Apple anklage om dårlig garanti.

Apple forsøger at intimidere danske embedsmænd. Det mener forvaltningsretsekspert Claus Haagen Jensen, professor ved Copenhagen Business School, om at Apple har fortalt Forbrugerombudsmanden, at firmaet mistænker embedsmænd for brud på god forvaltningsskik.

"De prøver simpelthen at skræmme," siger Claus Haagen Jensen.

Forbrugerombudsmanden, der har til opgave at sikre, at firmaer overholder den danske købe- og markedsføringslovgivning, skrev i august i et brev til Apple, at firmaets garanti til iPhone ikke er god nok til at blive kaldt en garanti. Efter dansk lov skal en garanti stille forbrugeren væsentligt bedre end den danske forbrugerlovgivning - og dét gør Apples garanti ikke, mente Forbrugerombudsmanden. Derfor var det vildledende markedsføring at kalde papiret for en garanti. Mente Forbrugerombudsmanden.

Apple var dybt uenig. Garantien er god nok, mener firmaet. Det gjorde Apples danske advokat opmærksom på i et svarbrev lidt senere i august. Men advokaten nøjedes ikke blot med at holde sig til sagens kerne, Apples garanti. Advokaten fortalte Forbrugerombudsmanden, at han nu ville undersøge om myndigheden havde levet op til god forvaltningsskik.

 

Hvordan fik ComON brev?

Årsagen var, at ComON's journalist blot en dag, efter brevet var sendt, søgte om aktindsigt i klagebrevet til Apple.

"Sådanne faktisk omstændigheder giver anledning til bekymring for, at nogen i Forbrugerombudsmandens stab lækkede brevet bevidst (formentlig for at lægge pres på min klient). Hvis dette måtte være tilfældet, ses en sådan adfærd at ligge langt fra idealerne om retssikkerhed og lovmæssig forvaltning, som det offentlige bør (og normalt gør) bestræbe sig på at efterleve," skriver advokaten i svaret til Forbrugerombudsmanden.

"På min klients vegne ser jeg mig følgelig nødsaget til at forbeholde mig ret til at få efterprøvet, om Deres kontors adfærd på dette punkt har været i overensstemmelse med de gældende standarder for god forvaltningsskik," skriver advokaten og søger derefter aktindsigt i Forbrugerombudsmandens kommunikation og korrespondance med ComON.

Advokaten får derefter et svar fra Forbrugerombudsmanden. Forklaringen er, at ComON's journalist forinden spurgte Forbrugerombudsmanden, om det er lovligt efter dansk lov at lave en garanti, hvor kunden mister garantien for jailbreaking af en iPhone - altså hacke styresystemet for at få applikationer, som Apple ikke selv har godkendt og tjener penge på i App Store. Forbrugerombudsmanden havde ikke en holdning til sagen, men havde som led i ComON's spørgsmål læst garantien og fundet den kritisabel. Derfor kendte ComON til Forbrugerombudsmandens overvejelser om at sende brevet til Apple og kontaktede derfor løbende Forbrugerombudsmanden for at søge om aktindsigt.

Efter at have fået en forklaring er Apple stadig utilfreds.

"På baggrund af deres svar ser min klient og jeg fortsat med bekymring på Deres kontors sagsbehandling i sagen, herunder i henseende til om denne har levet op til de gældende standarder for god forvaltningsskik," svarer Apple i september.

 

Professor kalder det intimidering

ComON har efterfølgende sendt aktindsigten til professor ved CBS, Claus Haagen Jensen. Han ser Apples brev som en intimidering og et skrækmiddel over for Forbrugerombudsmanden.

"Der er ikke noget at komme efter, men hvis de kan intimidere nogen, så synes de sikkert, at det er meget sjovt," siger Claus Haagen Jensen.

Han forklarer, at "god forvaltningsskik" er et vagt begreb, som har en klang af kliché. Det er et sæt uskrevne regler, som er fastsat gennem Folketingets Ombudsmand. Han kan eksempelvis udtale kritik af en forvaltning, hvis en embedsmand har optrådt uhøfligt. I dette tilfælde kunne det tænkes, at Ombudsmanden ville udtale kritik, hvis Forbrugerombudsmandens embedsmand havde trådt uden for sit ansvarsområde - det er eksempelvis ikke at ringe til journalister med tips til, hvor de kan lede efter historier, siger han. Det er dog ikke tilfældet i sagen, mener han.

"Der er tale om et brev, som der kunne kræves aktindsigt i efter offentlighedsloven, og Forbrugerombudsmanden har oven i købet udvist den – rimelige – hensynsfuldhed, at han straks har orienteret advokaten om sin disposition," siger Claus Haagen Jensen.

Apples advokat i sagen, Mogens D. Vestergaard fra advokatkontoret Philip, ønsker ikke at kommentere sagen over for ComON, fordi han ikke er autoriseret til at give interviews på vegne af Apple.

Forbrugerombudsmanden ønsker ligeledes ikke at kommentere brevudvekslingen over for ComON, eftersom myndigheden lige nu forhandler med Apple om den danske garanti.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere