Netbrugere mangler viden om cookies

Danske forbrugere afviser målrettede reklamer på nettet, men kun få ved, hvordan de skal slippe af med dem.

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ser nærmere på forbrugernes holdning til adfærdsbaserede reklamer på nettet. Her er der typisk tale om, at annoncenetværk bruger cookies til at indsamle oplysninger om, hvilke hjemmesider forbruger besøger, og dermed også hvilke produkter de er interesseret i. Det kan så bruges til at målrette reklamer til den enkelte forbruger.

Ifølge undersøgelsen har 54 procent af en negativ eller meget negativ holdning til, at reklamer kan målrettes mod dem på baggrund af deres adfærd på internettet. Forbrugerne er generelt bevidste om, at der bliver registreret oplysninger om dem på nettet, og at de bliver brugt i annonceøjemed. Men de er ikke klar over, hvad de kan gøre for at slippe af med cookies.

"Vi kan se ud fra undersøgelsen, at en stor del af forbrugerne ikke bryder sig om at få skræddersyede reklamer på nettet. Mange ved ikke, hvordan de kan undgå dem, men du kan faktisk selv forebygge, at dit internetbrug bliver registreret og brugt til målrettet reklame: Indstil din computer til at slette cookies automatisk, men vær samtidig opmærksom på, at det kan gå ud over brugervenligheden på de netsider, du bruger meget," siger Chris Nielsen, der er fuldmægtig i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Faktisk viser undersøgelsen at 38 procent af forbrugerne ikke ved, hvordan de skal slette deres cookies, og 56 procent ved ikke, hvordan de indstiller deres internetbrowser til automatisk at slette cookies.

En vejledning til at rydde op i sine cookies kan læses på forbrug.dk.

Der er ikke kun tale om, at informationer samles med cookies. I mange situationer er det forbrugerne selv, der afgiver oplysninger. Det sker f.eks., når man opretter en profil hos Facebook eller en konto hos Gmail.

Hos Facebook Ads kan annoncører så f.eks. adgang til en bestemt målgruppe baseret på de personlige oplysninger som køn, alder, bopæl som fritidsinteresser, som Facebook-brugerne har opgivet. Dermed kan man så f.eks. målrette annoncer til løbeinteresserede københavnere i alderen 25-35.

Det anslås at adfærdsbaseret reklame udgør 7-15 procent af det samlede onlineannoncemarked i Danmark, men det forventes at stige til 13-28 procent inden for nogle år.

I den kommende revidering af e-databeskyttelsesdirektivet stilles der krav om samtykke fra forbrugerne, inden der må indsamles oplysninger om dem. Den konkrete udmøntning af kravet om samtykke – og dermed konsekvenserne for forbrugerne – af det reviderede direktiv kendes endnu ikke.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sikkerhed i virksomheden - Ballerup

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

05. oktober 2016 | Læs mere


Netværksvirtualisering, SSD og storage

Mange overvejer i dag at flytte hele eller dele af it-opgaverne ud i en cloud-løsning, mens andre opgaver - som regel de forretningskritiske - ofte bliver hjemme. Det gør det gode datacenter til en afgørende brik for enhver virksomhed. Kom og hør Danmarks bedste datacenter-leverandørers bud på fremtidens datahåndtering.

11. oktober 2016 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

13. oktober 2016 | Læs mere





Computerworld
Fem luskede phishing-kneb: Disse svindelnumre hopper vi på igen og igen
Her er fem af spam-slynglernes yndlings-svindelnumre, når du skal snydes til at klikke dig ind i en online-fælde. Du kan også læse tips til, hvordan du undgår at ryge i fælderne.
CIO
Er du klar? Sådan skal Windows 10 blive en lækkerbidsken for virksomhederne
Microsoft Ignite, Atlanta: Udrulningen af Windows 10 til private forbrugere er gået over stok og sten. Nu kommer turen til erhvervslivet, som Microsoft med en række tiltag forsøger at gøre interesseret i styresystemet. Og der er ingen vej uden om.
Comon
Mange Android-brugere i problemer efter opgradering: Ender med start-loop og batteribøvl
Opgraderingen til Android 7 driller masser af Nexus-brugere, der har problemer efter opdateringen.
Channelworld
Atea sigtet i stor bestikkelsessag: Kan komme til at koste selskabet dyrt
Også Atea er sigtet af politiet i den store bestikkelsessag. Det kan komme til at koste selskabet dyrt.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.