Skjuler Facebook dårlige annonce-resultater?

Dansk reklamemand har en teori om, hvorfor Facebook skrinlagde annonce-sporing.

Det er ganske vist.

Online-marketing er godt i gang med at køre de gamle annoncemedier som tv og papiraviser i sænk. For marketing på nettet kan spores. Virksomhederne kan på internettet præcist holde annonce-udgifterne op mod, hvor mange nye kunder, de får. Det er guld værd.

Hvorfor i alverden fjernede Facebook så i november firmaets værktøj, som kan spore annoncørernes succes på den sociale tjeneste?

Danskeren Michael Kjeldsen har i et år arbejdet med Facebook-annocering og arbejder i dag ved et dansk onlinemarketingsbureau. Han har et bud:

”Min teori er, at reklamerne performer så dårligt, at de bliver nødt til at skjule det på en måde,” siger Michael Kjeldsen, som har luftet sine tanker på sin personlige blog.

 

Facebook er skal bevise pris

Facebook har et auktionssystem, hvor annoncørere kan byde på annoncer. Annoncørerne kan ligesom med Googles Adwords vælge at betale pr. klik. Det starter ved seks øre, men prisen er i realiteten ofte omtrent 30 øre pr. klik, vurderer Michael Kjeldsen. I realiteten er det en anelse billigere at købe kliks på Facebook end hos Google, men til gengæld er det mere tvivlsomt, om annoncørerne får den ønskede effekt på det sociale medie, mener han.

Et sporingsværktøj er vigtigt ved køb af annoncer. Annoncørerne skal kunne se, at deres reklamer virker og kradser penge ind, før de gider poste endnu flere penge. Samtidig kan annoncørerne bruge sporingsværktøjer til at vælge de givtige reklamer og fravælge de dårlige. I stedet for Facebooks eget sporingsværktøj må annoncørerne nu eksempelvis bruge Google Analytics. Her kan annoncørerne køre en ”kampagne”, hvor man sporer en bestemt kampagnes trafik ved at putte specielle formularer ind i den URL, som annoncens offer klikker sig ind på.

”Det har gjort det meget besværligt for os,” siger Michael Kjeldsen, som hellere ville bruge Facebooks værktøj, der var i beta, da Facebook lukkede det ned.

”Det var ikke noget fancy, og det var ikke særlig intuitivt, men det fungerede,” siger Michael Kjeldsen.

 

Facebook er ikke Adwords

Hvad mener Michael Kjeldsen selv om Facebook-annoncer? Underperformer de?

”Jeg har erfaringer, der peger i flere retninger. Man skal segmentere meget og tage højde for en masse ting. Folk skal ikke bare have et budskab smidt i hovedet, men det skal være en win-win situation. Vi kører eksempelvis med, at der skal være en konkurrence eller noget andet gratis,” siger Michael Kjeldsen.

Når han holder en Facebook-reklame op mod en Google-reklame, er det helt forskellige måder at møde brugeren på.

”Ved Facebook sidder du ikke i en købssituation, men i en hygge situation, hvor du ved Adwords ofte har brugeren i en købssituation,” siger Michael Kjeldsen.

 

Michael Kjeldsen håber på nyt værktøj

I mailen, som Michael Kjeldsen modtog fra Facebooks salgssupport, skriver Facebook-medarbejderen ”Gloria”, at firmaets ”conversion tracking beta product” er skrinlagt.

”Mens vi har lært meget fra beta’en, så er vores fokus ikke på at bygge en full featured conversion tracking tool,” skriver Gloria.

Michael Kjeldsen forstår ikke Facebooks prioritering. Prisen på annoncering på Facebook er dyr, så annoncørerne skal kunne måle effekten, mener han.

”Det kan også være, at der går en måned, og så ligger der et super værktøj. Men jeg har ikke hørt noget om, at der skulle være noget på vej,” siger Michael Kjeldsen.

ComON har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Facebook. Firmaets danske landechef kan ikke udtale sig på vegne af firmaet, og det PR-firma, som han henviste til, har efter en dag ikke meldt tilbage med et svar.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere