Pointshop.dk anklages for luskede forretningsbetingelser

Forbrugerprogrammet Kontant rammer ved siden af, mener hjemmesiden.

Brugere bliver vildledt og snydt for penge. Sådan lød anklagerne mod Pointshop.dk i aftes i tv-programmet Kontant.

Ifølge forbrugerprogrammet er både Forbrugerrådet, Forbrugerombudsmanden og en masse kunder sure over Pointshop.dk's markedsføringsmetoder.

Men direktør for Pointshop.dk Magnus Kjøller afviser de fleste anklager og kalder programmet for en ufrivillig og ufortjent tur i mediemøllen.
Det kan man blandt andet læse på en nyoprettet underside, der er et modsvar til kritikken, som bliver rejst i forbrugerprogrammet.

Det er ikke os

Pointshop.dk skal brugerne svare på spørgeskemaer eller kigge på reklamer. Brugerne kompenseres med points for deres tid og ulejlighed. Pointene kan veksles til produkter.

De sure kunder, som kontaktede Kontant, er forargede over, at de er blevet lokket til at bruge Pointshop.dk via lukrative annoncer, der blandt andet lover, at de nye kunder får en mobiltelefon for deres udvidet-medlemskab. En mobiltelefon de aldrig har fået.

Hos Pointshop.dk forsvarer firmaet sig med, at leverandøren af mobiltelefoner gik konkurs, og at nogle brugere derfor har fået deres telefoner med meget forsinkelse.

Andre brugere kritiserer, at det fremgår i reklamer, at man få telefonen gratis, og at oplysninger om vip-medlemskab og betalinger på 270 kroner om måneden er gemt langt væk. Men påstanden om gratis telefoner er ikke afsendt af Pointshop.dk, hævder direktør Magnus Kjøller.

"Måden vi og mange andre internetvirksomheder kører vores reklame på, er ved at lægge vores annoncer ud på en slags "markedsplads" for webmasters. Her kan de vælge at køre vores reklamer, og så får de en kontant afregning for hver kunde de henviser...Derfor oplever vi at nogen vælger at skrive "at man har vundet", fordi det naturligvis skaber større interesse. Det er selvfølgelig enormt skadeligt for os, og vi retter altid henvendelse (og afbryder samarbejder) til dem der skriver disse tekster," skriver direktøren på hjemmesiden.

Der er kun 0,08 procent sure kunder

Direktør Magnus Kjøller erkender, at der er nogle problemer i Pointshops koncept. Han vil nu gøre nogle af betingelserne mere tydelige og tilbagebetale penge til folk, der uforvarende har tilmeldt sig VIP-medlemskab og månedlige betalinger. Men grundlæggende føler han, at Kontant skyder forbi målet.

"En vigtig pointe at understrege er, at der er enormt mange mennesker, der har prøvet vores VIP-medlemskab og er glade for det! Samler man Kontants og Forbrugerombudsmandens klager, så udgør de mindre end 0,08 procent af vores betalende VIP-medlemmer," argumenterer han i sin forsvarstale på Pointshop.dk

Det har i dag ikke været muligt at få en uddybende kommentar fra Pointshop.dk.

Hos Forbrugerrådet holder man ikke kritikken tilbage.

"Udadtil ser det meget tilforladeligt ud, og det ser ud til, at man kan vinde en masse, men bagsiden af medaljen er jo, at de forlænger automatisk ens abonnement, uden man er klar over det. Det kan godt være, det står et eller andet sted inde på hjemmesiden, men så står det meget småt. Sådan indgår man altså ikke en aftale med en forbruger. Det skal helt "up front", så forbrugeren ved, hvad det drejer sig om," siger Annette Høirup, jurist fra Forbrugerrådet til Kontant.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få succes med sourcing

Sourcing er en af de vigtigste strategiske discipliner i moderne it-drift. Uanset om du overvejer at in- eller outsource og hvad enten det er globalt eller lokalt, så kræver det viden og styr på aftaler og kontrakter. Læs mere

Whilborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere

Comwell Hotel Aarhus - 8000 Aarhus



Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere

Computerworld - 2730 Herlev






Computerworld
Ny bil i 2030? Mercedes-Benz har allerede bygget den ... og den kører på 10 MacBooks
Mercedes-Benz F015 ligner ikke noget, du kan finde på hylderne hos nogen bilforhandler. Den stålgrå maskine med de indbydende former er da også mere en vision og et rullende eksperiment end en bil, du kan bruge til noget. Og så er den fyldt med MacBooks under motorhjelmen.
CIO
Undgå disse fem skadelige forhindringer og få stor succes med din analytics-strategi
Klumme: Der er meget store gevinster at hente, hvis man forstår at udnytte sine data ordentligt. Men mange løber ind i en række forhindringer. Her har du nogle af de typiske.
Comon
Manden bag verdens største torrent-site anholdt
Den formodede hjerne bag verdens største torrentsite KickassTorrents er blevet anholdt i Danmarks naboland Polen. Herfra forsøger amerikanske myndigheder at få ham udleveret til retsforfølgelse i USA. Læs her, hvad han står anklaget for.
Channelworld
Nordmænd køber dansk software-hus - medarbejderne bliver
Norske Amesto Solutions har købt det det danske CRM-firma Adwiza, der har haft svært ved at opnå tilstrækkelig lønsomhed. Men det skal der laves om på nu, lyder det fra Norge.
White paper
APIs for Dummies
Hvad er et API egentlig? Hvad adskiller den fra et old-school application programming interface? Og hvad betyder det for dig? Opfattelsen af hvad API betyder, har udviklet sig markant. Læs dette white paper og se, hvad denne forandring betyder.