Betalte for overflødig internetforbindelse i fire år

Troede at TDC havde lukket forbindelsen i 2005.

Annonce:
Annonce:

En TDC-kunde opgraderede i 2005 sit gamle Nettids-abonnement til en ADSL-forbindelse. Men fire år senere gik det op for ham, at han fortsat betalte for begge abonnementer.


Derfor har han krævet, at TDC skulle betale næsten 4.500 kroner retur. TDC mener dog, at det var mandens ansvar at opsige abonnementet, så telefirmaet har kun tilbudt en mindre rabat per kulance.


Det to stridende parter har nu fået Teleankenævnet til at behandle sagen.


I sin afgørelse skriver nævnet, at kunden ikke har nærlæst sine betingelser godt nok, og at TDC i god tro har ladet abonnementet løbe videre. På den anden siden er TDCs betingelser så nørklet skrevet, at kunden sagtens kunne misforstå dem, og derfor har nævnet i et forlig besluttet, at han er berettiget til at få penge tilbage for to år ud af de fire, hvor han ikke har anvendt sit Nettids-forbindelse.




ISDN erstatter ikke ADSL


Kunden gik som nævnt ud fra, at TDC ville annullere ISDN Nettids30-forbindelsen, da han bestilte en ADSL-forbindelse. I TDCs abonnementsvilkår stod der, at ”abonnementsskift ligestilles med en opsigelse af det hidtidige abonnement".


TDC påpeger, at kunden har modtaget fakturaer og PBS-oversigter siden 2005, hvor han tydeligt måned efter måned har kunne se, hvad han betalte for. Han har altså haft rig mulighed for at standse abonnementet. TDC hævder desuden, at mange andre kunder vælger at beholde de to produkter, selv om det ene reelt erstatter det andet. Det kunne være for at bruge den gamle forbindelse i sommerhuset, for at bevare den mail- adresse, der var tilknyttet det gamle abonnement, eller for at beholde de to telefon-linjer, som ISDN giver.


Desuden står det faktisk i abonnementsbetingelserne, at kunden selv skulle have opsagt det, siger TDC. For firmaet betragter ISDN og ADSL som to vidt forskellige produkter. ISDN er en telefonforbindelse med to linjer. ADSL/bredbånd er en dataforbindelse. Derfor har kunden misforstået, at det gamle produkt ville blive opsagt automatisk.


Men det punkt mener Teleankenævnet var så uklart formuleret, at kunden sagtens kunne misforstå det. I øvrigt mener nævnet ikke, at han som privatkunde kunne forventes at kende den tekniske forskel på en ISDN forbindelse og en ADSL forbindelse.

På den anden side mener nævnet, at kunden har været så passiv og ladet betalingerne løbe videre i fire år uden at foretage sig noget, at han ikke har krav på det fulde beløb.



TDC skal betale 3.312 kroner retur til kunden. Hele nævnets afgørelse kan læses her.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Udnyt alle de nye muligheder i Office 365 og Sharepoint og få mere ud af programmerne

Microsoft-systemerne Office 365 og Sharepoint er blandt de mest succesfulde produkter fra Microsoft i de seneste år. De to programmer spiller en central rolle i Microsofts nye cloud-strategi, hvor systemer og programmer skal sammenbindes og udnytte hinandens fordele. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



CIO Executive Update

CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner. Læs mere

Søhuset - 2970 Hørsholm



Mobility

Mobility i din virksomhed kan skabe store forbedringer og optimeringer, men der er mange indfaldsveje, så hvor begynder du? Med de interne systemer? Med arbejdsgangene? Og hvordan undgår du at blive låst fast på bestemte platforme eller løsninger? Det giver Computerworlds Mobile løsninger en række bud på. Læs mere

Whilborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
Apple tilbagekalder opladere - kan give dig stød: Se om din egen oplader er berørt
Opladere til Mac, iPhone og iPad, der er solgt fra 2003 til 2015, kan give brugerne stød. Det får nu Apple til at love kunderne en gratis ny oplader.
CIO
Kunderne risikerer at smutte: Derfor er (næsten gratis) test vigtig for din forretning
Klumme: Det er vigtigt at kende dine webapplikationers maksimale driftskapacitet og at vide, hvor flaskehalsene er, for ellers kan det koste kunder. Og nu kan du teste det hele - uden at det koster en formue.
Comon
Xbox ramt af syv timer langt nedbrud: Så fik kendt musiker nok
Frustrationer over gårsdagens lange nedbrud på Xbox-netværket har fået gangsterrapperen Snoop Dogg til at gå amok over for Microsoft og selskabets stifter Bill Gates. Se videoen her.
Channelworld
Dansk hosting-firma udvider kraftigt: Har masser af ubesatte stillinger - og er klar til opkøb
Hostingfirmaet IT Relation fra Herning skovler penge ind og er klar til at finde checkhæftet frem, hvis der opstår i opkøbsmuligheder i hostingbranchen.
White paper
Sådan håndterer I den eksplosive datavækst
Ryd ud i datajunglen, og få fuld kontrol over virksomhedens informationer. Læs i dette white paper hvordan.