Årets største mobilugeMobile World Congress i Barcelona er i gang. Følg Computerworlds dækning her

Betalte for overflødig internetforbindelse i fire år

Troede at TDC havde lukket forbindelsen i 2005.

Annonce:
Annonce:

En TDC-kunde opgraderede i 2005 sit gamle Nettids-abonnement til en ADSL-forbindelse. Men fire år senere gik det op for ham, at han fortsat betalte for begge abonnementer.


Derfor har han krævet, at TDC skulle betale næsten 4.500 kroner retur. TDC mener dog, at det var mandens ansvar at opsige abonnementet, så telefirmaet har kun tilbudt en mindre rabat per kulance.


Det to stridende parter har nu fået Teleankenævnet til at behandle sagen.


I sin afgørelse skriver nævnet, at kunden ikke har nærlæst sine betingelser godt nok, og at TDC i god tro har ladet abonnementet løbe videre. På den anden siden er TDCs betingelser så nørklet skrevet, at kunden sagtens kunne misforstå dem, og derfor har nævnet i et forlig besluttet, at han er berettiget til at få penge tilbage for to år ud af de fire, hvor han ikke har anvendt sit Nettids-forbindelse.




ISDN erstatter ikke ADSL


Kunden gik som nævnt ud fra, at TDC ville annullere ISDN Nettids30-forbindelsen, da han bestilte en ADSL-forbindelse. I TDCs abonnementsvilkår stod der, at ”abonnementsskift ligestilles med en opsigelse af det hidtidige abonnement".


TDC påpeger, at kunden har modtaget fakturaer og PBS-oversigter siden 2005, hvor han tydeligt måned efter måned har kunne se, hvad han betalte for. Han har altså haft rig mulighed for at standse abonnementet. TDC hævder desuden, at mange andre kunder vælger at beholde de to produkter, selv om det ene reelt erstatter det andet. Det kunne være for at bruge den gamle forbindelse i sommerhuset, for at bevare den mail- adresse, der var tilknyttet det gamle abonnement, eller for at beholde de to telefon-linjer, som ISDN giver.


Desuden står det faktisk i abonnementsbetingelserne, at kunden selv skulle have opsagt det, siger TDC. For firmaet betragter ISDN og ADSL som to vidt forskellige produkter. ISDN er en telefonforbindelse med to linjer. ADSL/bredbånd er en dataforbindelse. Derfor har kunden misforstået, at det gamle produkt ville blive opsagt automatisk.


Men det punkt mener Teleankenævnet var så uklart formuleret, at kunden sagtens kunne misforstå det. I øvrigt mener nævnet ikke, at han som privatkunde kunne forventes at kende den tekniske forskel på en ISDN forbindelse og en ADSL forbindelse.

På den anden side mener nævnet, at kunden har været så passiv og ladet betalingerne løbe videre i fire år uden at foretage sig noget, at han ikke har krav på det fulde beløb.



TDC skal betale 3.312 kroner retur til kunden. Hele nævnets afgørelse kan læses her.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Salg og implementering af CRM-software hos mellemstore og store virksomheder.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Executive Update

På CIO Executive Update kan du høre oplæg fra Henrik Amsinck - CIO for LEGO Group - om digitaliseringen af LEGO. Vi sætter desuden fokus på sikkerhed og mobility på to eksklusive roundtables - og giver plads til netværket med andre CIOs og it-direktører. Læs mere

Comwell Aarhus - 8000 Aarhus



Få styr på din hosting - sådan får du mere ud at dine data

Kom og hør om de nyeste metoder og teknologier, der giver dig mulighed for at øge udbyttet af dine data og din storage. Læs mere

Idrættens Hus - 2605 Brøndby



Computerworld Summit 2015 - teknologi og forretning

Computerworld Summit giver dig internationale keynotes, diskussioner, oplæg, netværk og debat om innovation, kompleksitet og sikkerhed i it-afdelingen - sammen med 500 andre danske it-professionelle. Læs mere

SAS Radisson Blu Scandinavia - 2300 København S






Computerworld
"Når folk ser min tatovering, spørger de som regel, om den er ægte. Og det er den altså"
"Jeg går vildt meget op i ECM, og det har jeg gjort i 13-14 år. Jeg synes, at det er skidespændende og det sejeste i hele verden, og der er faktisk ikke noget bedre. Jeg har også skrevet en bog om det."
CIO
Dansk CIO: Der er alt for meget fokus på oppetid og udgifter
Begreber som oppetid og total cost of ownership (TCO) hører fortiden til, mener Martin Börjesson, CIO i DSB, der i stedet vil måle på den værdi, it skaber.
Comon
Førstehåndsindtryk: Samsung Galaxy S6 og S6 edge er den helt rigtige vej for Samsung
Samsung Galaxy S6 og S6 Edge er de to nye telefoner fra Samsung, der skal vende den nedadgående kurve for selskabet. Kom med og få vores førstehåndsindtryk.
Channelworld
Microsoft svinger pisken over sine forhandlere: Flere kunder skal op i skyen
Forhandlere, der sælger abonnementer på Microsofts Office 365, gør ikke nok at sende kunderne op i skyen, mener Microsoft.
White paper
Nedbryd roamingbarrieren
I dette white paper kan du læse, hvordan Simpl World Telecom effektivt nedbryder roamingbarrieren via et enkelt og unikt mix af teknologi og aftaler. Simpl tilbyder global mobiltelefoni og mobildata til en takst der er op til 90 procent lavere end konkurrenternes roamingtakster.