Betalte for overflødig internetforbindelse i fire år

Troede at TDC havde lukket forbindelsen i 2005.

En TDC-kunde opgraderede i 2005 sit gamle Nettids-abonnement til en ADSL-forbindelse. Men fire år senere gik det op for ham, at han fortsat betalte for begge abonnementer.

Derfor har han krævet, at TDC skulle betale næsten 4.500 kroner retur. TDC mener dog, at det var mandens ansvar at opsige abonnementet, så telefirmaet har kun tilbudt en mindre rabat per kulance.

Det to stridende parter har nu fået Teleankenævnet til at behandle sagen.

I sin afgørelse skriver nævnet, at kunden ikke har nærlæst sine betingelser godt nok, og at TDC i god tro har ladet abonnementet løbe videre. På den anden siden er TDCs betingelser så nørklet skrevet, at kunden sagtens kunne misforstå dem, og derfor har nævnet i et forlig besluttet, at han er berettiget til at få penge tilbage for to år ud af de fire, hvor han ikke har anvendt sit Nettids-forbindelse.


ISDN erstatter ikke ADSL

Kunden gik som nævnt ud fra, at TDC ville annullere ISDN Nettids30-forbindelsen, da han bestilte en ADSL-forbindelse. I TDCs abonnementsvilkår stod der, at ”abonnementsskift ligestilles med en opsigelse af det hidtidige abonnement".

TDC påpeger, at kunden har modtaget fakturaer og PBS-oversigter siden 2005, hvor han tydeligt måned efter måned har kunne se, hvad han betalte for. Han har altså haft rig mulighed for at standse abonnementet. TDC hævder desuden, at mange andre kunder vælger at beholde de to produkter, selv om det ene reelt erstatter det andet. Det kunne være for at bruge den gamle forbindelse i sommerhuset, for at bevare den mail- adresse, der var tilknyttet det gamle abonnement, eller for at beholde de to telefon-linjer, som ISDN giver.

Desuden står det faktisk i abonnementsbetingelserne, at kunden selv skulle have opsagt det, siger TDC. For firmaet betragter ISDN og ADSL som to vidt forskellige produkter. ISDN er en telefonforbindelse med to linjer. ADSL/bredbånd er en dataforbindelse. Derfor har kunden misforstået, at det gamle produkt ville blive opsagt automatisk.

Men det punkt mener Teleankenævnet var så uklart formuleret, at kunden sagtens kunne misforstå det. I øvrigt mener nævnet ikke, at han som privatkunde kunne forventes at kende den tekniske forskel på en ISDN forbindelse og en ADSL forbindelse.
På den anden side mener nævnet, at kunden har været så passiv og ladet betalingerne løbe videre i fire år uden at foretage sig noget, at han ikke har krav på det fulde beløb.

TDC skal betale 3.312 kroner retur til kunden. Hele nævnets afgørelse kan læses her.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sikkerhed i virksomheden - Ballerup

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

05. oktober 2016 | Læs mere


Netværksvirtualisering, SSD og storage

Mange overvejer i dag at flytte hele eller dele af it-opgaverne ud i en cloud-løsning, mens andre opgaver - som regel de forretningskritiske - ofte bliver hjemme. Det gør det gode datacenter til en afgørende brik for enhver virksomhed. Kom og hør Danmarks bedste datacenter-leverandørers bud på fremtidens datahåndtering.

11. oktober 2016 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

13. oktober 2016 | Læs mere





Computerworld
Test: Du kan roligt købe en iPhone 7 Plus - også selv om Apples designafdeling må være faldet i søvn
Der er ikke meget nyt design over iPhone 7-serien. Men lad dig ikke snyde, for iPhone 7 Plus er en top-telefon.
CIO
Er du klar? Sådan skal Windows 10 blive en lækkerbidsken for virksomhederne
Microsoft Ignite, Atlanta: Udrulningen af Windows 10 til private forbrugere er gået over stok og sten. Nu kommer turen til erhvervslivet, som Microsoft med en række tiltag forsøger at gøre interesseret i styresystemet. Og der er ingen vej uden om.
Comon
Tog blot 24 timer: Teenager hacker Apples nye iPhone 7
Apples iPhone 7 er mere sikker end nogensinde før, men alligevel har en 19-årig hacker haft held til at jailbreake telefonen. Det tog under et døgn.
Channelworld
Kæmpe-underskud: Elektronik-kæden Power har tabt 132 millioner kroner på et år
Varehus-kæden Power tabte 132 millioner kroner i 2015. Egenkapitalen er blæst helt væk. Nu venter store ekspansionsplaner imidlertid forude.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.