Betalte for overflødig internetforbindelse i fire år

Troede at TDC havde lukket forbindelsen i 2005.

Annonce:
Annonce:

En TDC-kunde opgraderede i 2005 sit gamle Nettids-abonnement til en ADSL-forbindelse. Men fire år senere gik det op for ham, at han fortsat betalte for begge abonnementer.


Derfor har han krævet, at TDC skulle betale næsten 4.500 kroner retur. TDC mener dog, at det var mandens ansvar at opsige abonnementet, så telefirmaet har kun tilbudt en mindre rabat per kulance.


Det to stridende parter har nu fået Teleankenævnet til at behandle sagen.


I sin afgørelse skriver nævnet, at kunden ikke har nærlæst sine betingelser godt nok, og at TDC i god tro har ladet abonnementet løbe videre. På den anden siden er TDCs betingelser så nørklet skrevet, at kunden sagtens kunne misforstå dem, og derfor har nævnet i et forlig besluttet, at han er berettiget til at få penge tilbage for to år ud af de fire, hvor han ikke har anvendt sit Nettids-forbindelse.




ISDN erstatter ikke ADSL


Kunden gik som nævnt ud fra, at TDC ville annullere ISDN Nettids30-forbindelsen, da han bestilte en ADSL-forbindelse. I TDCs abonnementsvilkår stod der, at ”abonnementsskift ligestilles med en opsigelse af det hidtidige abonnement".


TDC påpeger, at kunden har modtaget fakturaer og PBS-oversigter siden 2005, hvor han tydeligt måned efter måned har kunne se, hvad han betalte for. Han har altså haft rig mulighed for at standse abonnementet. TDC hævder desuden, at mange andre kunder vælger at beholde de to produkter, selv om det ene reelt erstatter det andet. Det kunne være for at bruge den gamle forbindelse i sommerhuset, for at bevare den mail- adresse, der var tilknyttet det gamle abonnement, eller for at beholde de to telefon-linjer, som ISDN giver.


Desuden står det faktisk i abonnementsbetingelserne, at kunden selv skulle have opsagt det, siger TDC. For firmaet betragter ISDN og ADSL som to vidt forskellige produkter. ISDN er en telefonforbindelse med to linjer. ADSL/bredbånd er en dataforbindelse. Derfor har kunden misforstået, at det gamle produkt ville blive opsagt automatisk.


Men det punkt mener Teleankenævnet var så uklart formuleret, at kunden sagtens kunne misforstå det. I øvrigt mener nævnet ikke, at han som privatkunde kunne forventes at kende den tekniske forskel på en ISDN forbindelse og en ADSL forbindelse.

På den anden side mener nævnet, at kunden har været så passiv og ladet betalingerne løbe videre i fire år uden at foretage sig noget, at han ikke har krav på det fulde beløb.



TDC skal betale 3.312 kroner retur til kunden. Hele nævnets afgørelse kan læses her.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Kom helt med på mobilbølgen

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni kan du opleve internationale talere og få erfaringer og ideer fra de bedste mobilløsninger. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV



For Danmarks CIO'er og it-ansvarlige er Årets CIO blevet det årlige eksklusive mødested. Konferencen bevæger sig ind i din verden, tager aktuelle emner op, og behandler netop de områder, som det forventes, at du har en mening om - og en holdning til. Læs mere

D'angleterre - 1050 København K



Application performance management (APM)

Har du applikationer, der genererer direkte indtjening, har betydning for din virksomheds omdømme eller medvirker til at fastholde kunderne? Så bør du interessere dig for Application Performance Management - APM som et centralt element til at styrke indtjeningen fra den digitale forretning. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup






Computerworld
Enmandsfirma i hosting-klemme: Hjælp! Der er blevet lukket for mine data i skyen
Efter i to uger at have været afskåret fra sine forretningsdata, der opbevares i en cloud-tjeneste, er tålmodigheden nu slut. Næste trin er fysisk besøg på adressen eller en politianmeldelse.
CIO
Chr. Hansens vej mod dyb data-udnyttelse: Kostede kun 1.000 dollar i investering
Årets CIO 2015: Der ligger enorme muligheder i data-analyse for fødevare-virksomheden Chr. Hansen, der med CIO Thomas Okke Frahm i it-spidsen blot investerede 1.000 dollar i at komme i gang med et big data-projekt, der meget vel kan komme til at tegne fremtiden for selskabet.
Channelworld
Kapitalfond bliver hovedaktionær i Conscia - lægger mere end halv milliard kroner for fuld kontrol
Kapitalfonden Axcel overtager aktiemajoriteten i den danske netværks- og mobility-virksomhed Conscia.
White paper
Best practices for udvikling af sikre apps
MaaS360 by Fiberlink tilbyder best practices så du kan sørge for mobil-applikationernes sikkerhed, når din virksomhed udvikler og udruller apps.