Betalte for overflødig internetforbindelse i fire år

Troede at TDC havde lukket forbindelsen i 2005.

Annonce:
Annonce:

En TDC-kunde opgraderede i 2005 sit gamle Nettids-abonnement til en ADSL-forbindelse. Men fire år senere gik det op for ham, at han fortsat betalte for begge abonnementer.


Derfor har han krævet, at TDC skulle betale næsten 4.500 kroner retur. TDC mener dog, at det var mandens ansvar at opsige abonnementet, så telefirmaet har kun tilbudt en mindre rabat per kulance.


Det to stridende parter har nu fået Teleankenævnet til at behandle sagen.


I sin afgørelse skriver nævnet, at kunden ikke har nærlæst sine betingelser godt nok, og at TDC i god tro har ladet abonnementet løbe videre. På den anden siden er TDCs betingelser så nørklet skrevet, at kunden sagtens kunne misforstå dem, og derfor har nævnet i et forlig besluttet, at han er berettiget til at få penge tilbage for to år ud af de fire, hvor han ikke har anvendt sit Nettids-forbindelse.




ISDN erstatter ikke ADSL


Kunden gik som nævnt ud fra, at TDC ville annullere ISDN Nettids30-forbindelsen, da han bestilte en ADSL-forbindelse. I TDCs abonnementsvilkår stod der, at ”abonnementsskift ligestilles med en opsigelse af det hidtidige abonnement".


TDC påpeger, at kunden har modtaget fakturaer og PBS-oversigter siden 2005, hvor han tydeligt måned efter måned har kunne se, hvad han betalte for. Han har altså haft rig mulighed for at standse abonnementet. TDC hævder desuden, at mange andre kunder vælger at beholde de to produkter, selv om det ene reelt erstatter det andet. Det kunne være for at bruge den gamle forbindelse i sommerhuset, for at bevare den mail- adresse, der var tilknyttet det gamle abonnement, eller for at beholde de to telefon-linjer, som ISDN giver.


Desuden står det faktisk i abonnementsbetingelserne, at kunden selv skulle have opsagt det, siger TDC. For firmaet betragter ISDN og ADSL som to vidt forskellige produkter. ISDN er en telefonforbindelse med to linjer. ADSL/bredbånd er en dataforbindelse. Derfor har kunden misforstået, at det gamle produkt ville blive opsagt automatisk.


Men det punkt mener Teleankenævnet var så uklart formuleret, at kunden sagtens kunne misforstå det. I øvrigt mener nævnet ikke, at han som privatkunde kunne forventes at kende den tekniske forskel på en ISDN forbindelse og en ADSL forbindelse.

På den anden side mener nævnet, at kunden har været så passiv og ladet betalingerne løbe videre i fire år uden at foretage sig noget, at han ikke har krav på det fulde beløb.



TDC skal betale 3.312 kroner retur til kunden. Hele nævnets afgørelse kan læses her.




Annonceindlæg fra

Gør medarbejderne mere produktive med verdens bedste Office

Som erhvervsabonnement hos Telenor får din virksomhed gratis adgang til Microsofts topprofessionelle og cloudbaserede Office 365 i to år - samt alle fordelene af Telenors tætte partnerskab med en af Danmarks mest kvalificerede Office 365-specialister. Det giver alsidighed og tidsbesparende fleksibilitet i en grad, som tidligere har været forbeholdt de allerstørste virksomheder.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB
Project Manager
Laerdal Copenhagen A/S





Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jaynet A/S
It- og teleløsninger samt datacenterydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om, hvad medarbejderne i dag forventer af dine...

I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

 
Kommende events
CIO Executive Update
CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner.


Microsoft Office 365
Det cloud-baserede Office 365 er et af de mest succesfulde produkter fra Microsoft i de seneste år. Vi har allieret os med eksperter og cases, som kan give dig en konkret og koncentreret introduktion til det alsidige værktøj. Så tilbring en formiddag i selskab med Office 365 og se hvorfor produktet er så populært ? og hvordan it-afdelingen og brugerne høster fordelene i Office 365.


Hvordan finder og fastholder du de bedste it-medarbejdere?
Hvordan skal du tiltrække de bedste it-kandidater i fremtiden? Og hvilke kompetencer kommer virksomhederne fremover til at efterspørge?







Log ind
x
E-mail
Kodeord