Telia får bøde for vildledende iPhone-pris

Teleselskabet får en bøde på 150.000 kroner.

Telia har betalt en bøde på 150.000 kroner for vildledende priser, oplyser Forbrugerombudsmanden.

Vildledningen fandte sted, da firmaet for lidt over et år siden annoncerede, at kunder kunne købe den dyre iPhone på kredit gennem selskabet over et år kombineret med et halvt års bindingsperiode. Derfor politianmeldte Forbrugerombudsmanden mobilselskabet i januar i år.

Telia erkender, de har lavet en fejl. Da ComON spørger mobilselskabet, om de har gjort sig nogle tanker om, hvorvidt de fortsat vil sælge komplicerede produkter, afviser Telia, at kredit og bindingsperiode blandet sammen er et kompliceret produkt.

"Vi oplever, at det er et produkt, som kunderne tager til sig, fordi det giver dem mulighed for at få denne ekstra lækre og ekstra smarte telefon til en overkommelig pris," siger Jesper Korsskov, produkt- og marketingsdirektør for Telia.

Telia sælger derfor den dyre iPhone på kredit.

Telias brøde skete, da selskabet i april 2009 annoncerede i store aviser med et tilbud, der gav forbrugerne mulighed for at købe en iPhone over en afdragsperiode på 12 måneder med pligt til at have abonnement hos TeliaI et halvt år.

Annoncerne opgav den samlede mindsteudgift forbundet med at købe telefonen beregnet forkert, eftersom der ikke var taget højde for afdragene de sidste 6 måneder af aftalens løbetid, hvor forbrugeren ikke var forpligtet til at have abonnement hos Telia, men fortsat skulle afdrage på telefonen.

Telia havde derfor overtrådt markedsføringslovens paragraf 3, der indeholder et forbud mod vildledning.

Der var dog endnu en paragraf, som Telia havde overtrådt.

Telia havde derudover ikke oplyst den samlede kontantpris for telefonerne, det vil sige den pris som telefonen alternativt ville kunne købes for kontant. Det skulle Telia dog have gjort, når telefonen kunne købes på kredit, siger markedsføringslovens paragraf 14.

Formålet med reglerne er, at forbrugeren let skal kunne sammenligne forskellige tilbud.

Bødens størrelse er fastsat på baggrund af markedsføringsomkostningernes størrelse samt den opnåede fortjeneste og under hensyn til, at markedsføringen var sket i landsdækkende aviser, oplyser Forbrugerombudsmanden. Det er politiet, der tildeler bøden, og det sker på baggrund af Forbrugerombudsmandens anbefaling.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Guide til hyperconverged infrastructure - Alt om forenklet it-infrastruktur
I dette white paper får du en guide til at komme i gang med Hyperconverged Infrastructure (forenklet it-infrastruktur)