Bilka dumper Office-priser

Office 2007-pakker kan købes til under indkøbspris i dagligvarekæde.

Et slagtilbud for billige Office-pakker fylder i denne uge Bilkas husstandsomdelte reklameavis. Avisen bliver omdelt i godt en million eksemplarer til danske husstande, og i denne uge reklamer dagligvarekæden med en Office 2007 Student & Home-udgave til kun 499 kroner. Med den lave pris rammer Bilka andre it-forhandlere, der slet ikke kan konkurrere prismæssigt, langt under bæltestedet.

Dumpingprisen får Christian Nick Mortensen, der er direktør for Microsoft-forhandleren Computeam i Odense til at harmes over Microsofts holdning til de små forhandlere.

»Det er et problem, at Microsoft sælger så billigt, for det underminerer indtjeningen for andre forhandlere,« siger Christian Nick Mortensen.

Computeam sælger selv Home & Student-pakken for 899 kroner, og han oplyser, at hans egen indkøbspris hos distributørerne »er en del højere« end den pris, som dagligvarekæden sælger den til. Det har fået Computeam-direktøren til at overveje, om han selv skal tage i Bilka for at fylde sit eget varelager med billige Officepakker.

Christian Nick Mortensen vil nu have, at Microsoft sætter prisen overfor kanalen, så der er mindre forskel på den pris som mindre forhandlere og store detailkæder kan købe til.

»Det store prishop er alt for meget. Jeg syntes, at Microsoft skal holde prisen fornuftigt, så vores kostpris kan matche Bilkas tilbud,« siger Christian Nick Mortensen.

Kritikken tages til efterretning hos Microsoft, der dog ikke vil standse markedsføringssamarbejdet med Bilka af den grund..

»Jeg vil gerne have endnu flere kampagner, for det er sjovt at sælge mange varer,« siger Microsofts Claus Due.

Bilka fastholder
Han forklarer, at når Bilka kan sælge Officepakken så billigt, er det ikke på grund af volumenrabat, men fordi Microsoft giver et markedsføringstilskud, så varen er med i Bilkaavisen. Han understreger samtidig, at han hverken vil eller må diktere hvilken pris, Bilka sælger sine varer til.

I stedet for at fokusere på Bilkas priser, opfordrer han de små forhandlere til at tænke i helheder og lave samlede tilbud til kunderne, hvor de samler computer, software, periferiprodukter og service.

»Der vil altid være slagtilbud, så jeg vil drøfte med vores partnere, hvordan de kan få lønsomhed på deres samlede forretning,« siger Claus Due.

Bilka kan ikke matche de små forhandlere evne til at lave en samlet løsning eller deres ressourcer når det gælder om at hjælpe kunden, lyder hans vurdering, og det giver de små forhandlere en fordel overfor kunder, der sætter pris på den personlige vejledning.

»De mindre spillere skal konkurrere på deres egne muligheder. Det er deres berettigelse og mulighed,« siger han.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Sådan får du et bæredygtigt support- og vedligeholdelsessetup
Hvorfor investere i support og vedligeholdelse af din Microsoft Dynamics platform? I dette white paper får du svaret.