Artikel top billede

Fantastiske digitale huskelister gør dig mere effektiv

Her er tre fantastiske programmer, der kan sætte skik på din arbejdsdag.

Har du endnu ikke sagt farvel til de små fedtede huskesedler på papir? 

Så er det nok på tide, at du finder en digital afløser, der kan få sat skik på dine arbejdsopgaver. 

PC World Business Center har tidligere fortalt, hvilke kalenderprogrammer du kan bruge til at holde styr på dine aftaler i løbet af arbejdsugen.

Men et tungt kalenderprogram er ikke altid den rette løsning, når vi skal holde styr på den bunke arbejdsopgaver, der ligger lige for snuden af os. 

Derfor har vi fundet tre programmer, der hjælper dig med at lave huskelister. Fælles for programmerne er, at de er simple og stiller få krav til dig og din computer.

OneTask - lav en opgave af gangen

Du er mest effektiv, når du løser en opgave af gangen. 

Det er ud fra denne tankegang, at programmet OneTask er skabt.  

I stedet for at vise dig en alenlang huskeliste lægger OneTask sig øverst på din skærm, hvor den hele tiden viser dig den opgave, som du skal løse netop nu - og kun den! 

Den viser dig desuden, hvor lang tid du har været i gang med opgaven, og fjoller du lidt for meget rundt på nettet, kommer den med en venlig påmindelse om, at du ikke bør glemme din aktuelle opgave.

Sådan opretter du en opgave

I OneTask opretter du en opgave ved at klikke på et plus-symbol, der er placeret til venstre for den aktuelle opgave. 

Når du er færdig med din opgave, klikker blot på et flueben, der er placeret i højre side af vinduet. Du er dog ikke tvangsindlagt til arbejde videre med den samme opgave, til du er færdig. Er du kørt træt i opgaven, kan du klikke dig videre til andre opgaver på din liste. 

Den eneste ulempe ved OneTask er, at programmet konstant er synligt. Det kan være et irritationsmoment, fordi programmet hele tiden lægger beslag på en lille del af din skærm. Det er dog nok primært et problem, hvis du arbejder på en computer med en lille skærm. 

OneTask er drønsimpelt

Den største fordel ved OneTask er til gengæld, at det er drønsimpelt.

Alt for mange af denne type programmer har så mange funktioner, at de har mere tilfælles med tunge kontorprogrammer som Outlook, end de har med en huskeseddel skrevet med pen og papir.

Eksempelvis har denne skribent i en periode brugt iPhone- og iPad-appen 2Do: Tasks Done in Style, der er en lækker app fyldt med funktioner. Men til gengæld er den også lige lovlig kompleks at bruge i en travl hverdag. Her skal du i modsætning til OneTask udfylde en bunke felter med informationer, før du kan oprette en arbejdsopgave.

OneTask koster 30 kroner og findes desværre kun til Mac. Den kan downloades i Apples Mac App Store.

Wunderlist - gratis og virker på alle platforme

Vi skriver ikke kun huskelister til os selv. 

Ofte har vi også brug for at uddelegere opgaver til kolleger eller studiekammerater.

Og netop derfor er gratis-programmet Wunderlist et helt igennem fantastisk produkt. 

Wunderlist er udviklet af en flok unge iværksættere fra Berlin, og en af programmets helt store styrker er, at det er ekstremt let at dele arbejdsopgaver med venner og kolleger.

Selv hvis de ikke bruger Wunderlist. 

Sådan deler du opgaver

Når du åbner Wunderlist, bliver du mødt af to kolonner. Den ene viser dine opgaver i dag, den anden viser en oversigt over alle dine huskelister. 

For at oprette en liste klikker du blot på "tilføj liste" (ja, Wunderlist findes på dansk), og vil du dele den med venner eller kolleger, der også bruger Wunderlist, skal du klikke på et lille ikon ved siden af listens navn. 

Men du kan også dele dine lister med folk, der ikke bruger Wunderlist. Med et enkelt klik på en knap uploader Wunderlist din liste til servicen CloudApp, hvorefter du kan sende et link til dine kontakter, der kan se listen direkte i deres browser. 

Findes til alle platforme

Wunderlist findes til de fleste platforme, så derfor behøver du ikke bekymre dig om, at dine kolleger måske bruger Mac, mens du selv bruger Windows. 

Alle dine data bliver synkroniseret med din konto hos Wunderlist, og derfor kan du også få adgang til dine arbejdsopgaver på en hvilken som helst computer, telefon eller tablet.

Wunderlist findes nemlig som program til Windows og Mac, som web-app på Wunderlist.com og som app til iPhone, iPad og Android.

Bedre end Remember the Milk?

Du spørger måske dig selv, hvordan Wunderlist adskiller sig fra lignende net-tjenester som eksempelvis Remember The Milk, som vi tidligere har omtalt

En væsentlig forskel er, at Remember The Milk koster penge, hvis du ønsker at gøre bruge af alle tjenestens funktioner.
Desuden virker Wunderlist betydeligt mere overskueligt og brugervenligt.

Wunderlist er fuldstændig gratis og fri for reklamer på alle platforme.

iNow - fed planlægning med din iPad

Med appen iNow kan du lave huskelister på din iPad.

Udviklerne af appen har forsøgt at gøre brug af iPad'ens store og berøringsfølsomme skærm til at lave en ekstrem intuitiv app, hvor dine arbejdsopgaver er organiseret som små træklodser på et bord.

Det betyder, at du frit kan flytte rundt med dine arbejdsopgaver og lægge dem i nøjagtigt den rækkefølge, som du ønsker at løse dem i.

Det er let at oprette en ny arbejdsopgave. Du klikker blot på plusset i appens højre hjørne, og herefter indtaster du navnet på opgaven.

Lav knibebevægelser (ikke øvelser)

Ved at lave knibe-bevægelser med dine fingre bestemmer du (af ukendte årsager virker den funktion dog kun, når din iPad vender vandret) hvor meget arbejdsopgaven skal fylde. Det vil sige, at du kan få det hurtige telefonopkald til at fylde mindre visuelt end det regnskab, som du skal sidde med til langt ud på aftenen.

Muligvis er det blot, fordi denne skribents iPad1 er en smule træt, men indimellem hakkede appen en smule, når eksempelvis størrelsen på klodserne skulle ændres. Men det virker muligvis mere flydende på den betydeligt hurtigere iPad2. 

INow koster 18 kroner i App Store, og desværre findes den kun som iPad-app. Ideen er sjov, men spørgsmålet er, om den er 18 kroner værd, når du med Wunderlist kan få et huskeliste-program, der virker til din iPad samt de fleste andre platforme.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere