I løbet af denne måned introduceres det cloudbaserede projektstyringssystem Severa på det danske marked, og ifølge Vismas danske direktør, Kennet Kusk, er det blot et af flere initiativer i en offensiv på SMB-markedet.
For ligesom sine svenske og norske kolleger satser Visma i Danmark på at hverve nye disciple blandt nuværende Microsoft-forhandlere.
»Vi vil da meget gerne have Microsoft-partnere til at sælge vores produkter. Så hvis forhandlerne synes, vi har en attraktiv model, skal de være velkomne,« siger Kennet Kusk.
Han lægger sig dermed i kølvandet på Vismas svenske direktør Björn Mattson, som i går direkte udfordrede Microsoft med en melding om, at ville benytte utilfredshed med Microsofts cloud-program til kapre Microsoft-forhandlere.
Kennet Kusk er dog helt på det rene med at udgangspunktet for en dansk Visma-offensiv er et helt andet end i resten af Skandinavien.
»Historikken i Danmark er jo en helt anden. Microsoft sidder meget stærkt på det danske marked i kraft af fortiden med Damgaard-brødrenes udvikling af Navision. Og har man en god forretning med Microsoft, så skrotter man den ikke lige fra dag til dag. Men vi tror på, at et stærkt mikromarked er en forudsætning for at vi kan vokse på SMB-markedet,« siger Kennet Kusk.
Visma i Danmark har i dag cirka 40 forhandlere, men satser på at udvide sin forhandlerkanal i løbet af i år.
Visma-koncernen købte i sommer det finske system Severa. I Danmark har man tidligere købt løsningen SummaSummarum, som nu sælges via selskabet Visma Avendo, som også har Winkompas og Eaccounting på hylderne.