Med nogle måneders forsinkelse er Microsoft klar med sit første CRM-produkt, som skal tage kampen op på et marked, der domineres af firmaer som Siebel og SAP.
Microsoft CRM skal hjælpe firmaer med færre end 500 medarbejdere til at holde bedre styr på kunderne. Fokus er dermed anderledes end hos konkurrerende produkter fra Siebel og SAP, som også bruges til større virksomheder.
Det nye CRM-software er et af de første produkter fra afdelingen Microsoft Business Solutions, hvor Navision hører under.
CRM-produktet skulle oprindeligt have været klar i slutningen af 2002. Fortsat udvikling af den del, der skal stå for integrationen med bagvedliggende systemer, har dog forsinket softwaregiganten.
Microsoft CRM kommer i handlen i USA og Canada i næste uge, mens versionerne til Europa, Mellemøsten, Asien og Latinamerika først sendes på gaden i anden halvdel af 2003.
Prisen for softwaren går fra cirka 2.700 kroner per licens for standardversionen til knap 9.000 kroner per licens for den professionelle version.
Herudover kræves også Windows 2000 Server samt produkterne SQL Server 2000, Active Directory og Internet Explorer, for at Microsoft CRM fungerer. Dertil kommer, at Microsoft anbefaler Exchange Server 2000 og Office 2000 eller XP, hvis produktet skal køre optimalt.