Indkøbsadfærden i webshops - både de, der er rettet mod private og B2B-webshops - har i visse tilfælde skabt en indkøbsadfærd, der belaster hele værdikæden. Det er i hvert fald holdningen hos distributørerne. Det er en diskussion, der kommer frem i lyset som følge af, at Ingram Micro har meldt ud, at de vil lade forhandlernes fragtregning stige.
»De stigende oliepriser giver stigende transportpriser, og der er ikke nogen tegn på, at det ændrer sig foreløbig. Vi kan ikke blive ved med at sluge omkostningerne,« har Anders Bøje Jepsen, Ingram Micros danske landechef, tidligere sagt til CRN.dk.
Flere distributører mener, at fragtdebatten skal bredes ud, og der skal kigges på alle de skjulte omkostninger. De peger derfor på indkøb gennem webshops som en af de store syndere. Det grelle eksempel er en kunde, der køber et kabel via en webshop. Kablet koster 20 kroner, mens udgifterne til at håndtere ordren overstiger selve prisen.
Kanal-iagtageren Lars Krull mener, at distributørerne har malet sig op i en krog ved efterhånden at have gjort fri fragt til et erhvervet gode blandt forhandlerne, og de derfor i dag har bygget en struktur op, der belaster deres forretningsmodel voldsomt.
»Det er ligesom dengang SAS lancerede deres Euroclass, som de slog stort op, hvor de forkælede passagerne med det ene og det andet. Så ville SAS pludselig til at konkurrere på prisen og de skar ned på luksusgoderne. Men så blev passagerne utilfredse, fordi de anså det for et velerhvervet gode. Distributørerne indførte fri fragt omkring årtusindskiftet og nu kan de ikke slippe af med den igen,« siger Lars Krull, som samtidig understreger, at distributørernes udgifter er de samme uanset om fragten faktureres eller ej.
»Der er kun en til at betale samtlige omkostning i kanalen. Det er slutkunden. Spørgsmålet er så, hvor synlige de enkelte delelementer skal være,« siger Lars Krull.
»Min fornemmelse er, at vi nu har fået startet en proces, hvor vi får snakket om de skjulte omkostninger, herunder fragt. Det er en meget nødvendig proces, og den er modigt sat i gang af Ingram Micros udspil,« siger nrodisk direktør i Actebis,Torben Qvist
Læs hele artiklen i den trykte udgave af CRN, som netop er udkommet.