De omkring 500.000 indbyggere i Københavns Kommune kan nu anvende den digitale signatur til eksempelvis selv at anmelde flytninger eller skrive sig på venteliste til en plads i en daginstitution.
Kommunen har fra 1. juni integreret den digitale signatur i sine 32 internet-baserede selvbetjeningsløsninger.
Det betyder, at alle borgere med den digitale signatur - der sikrer brugerens identitet - selv kan søge om boligstøtte, kigge i ventelister, anmelde flytninger og på andre måder betjene sig selv på internet.
Lanceret i marts
Den digitale signatur blev lanceret i begyndelsen af marts, efter videnskabsminister Helge Sander (V) tidligere på året havde udnævnt TDC til leverandør af signaturen.
I første omgang blev den digitale signatur tilbudt til de 3,9 millioner danskere, der modtog selvangivelse fra Told og Skat tidligere på året.
Det fik godt 22.000 danskere - eller godt én ud af 174 - til at bestille en digital signatur - et tal, som TDC dengang erklærede sig godt tilfreds med.
For Videnskabsminister Helge Sander (V) er det et stort skridt i den rigtige retning, at Københavns Kommune nu åbner for selvbetjenings-løsninger med den digitale signatur.
- Det er væsentligt, at landets største kommune er med i første bølge og tilbyder borgerne nyttige tjenester med brug af digital signatur, siger han.
Undersøgelser har ellers tidligere vist, at mange kommuner ikke uden videre vil tage imod den digitale signatur fra TDC.
Det skyldes, at bankerne - der tabte i opløbet om at blive den officielle signatur-leverandør - fortsat er på banen med deres alternative løsning. Mange kommuner har fortsat er godt øje til denne løsning.