Artikel top billede

Derfor dropper danskerne digital selvbetjening

Langt hovedparten af danskerne er klar til en digital offentlig sektor, men vi bruger ikke de løsninger, der eksisterer. Det er der en helt bestemt grund til.

Læs også:

Regeringen barsler med stor it-reform af velfærden

Danskerne kan godt se de gavnlige effekter ved at digitalisere offentlige tjenester, men de bruger dem kun i meget lille omfang.

Det er langt hen ad vejen kommunernes egen skyld, vurderer formanden for de kommunale it-chefer, der blandt andet efterlyser bedre brugerflader.

KMD har netop udsendt resultatet af en rundspørge foretaget blandt danskerne, og den viser, at knap 70 procent ser digitalisering som et middel til at effektivisere offentlige tjenester.

57 procent mener ligeledes, at digitalisering kan forbedre kvaliteten af de offentlige tjenester.

"Tallene fortæller os, at borgerne står bag planerne om digitale veje, når man tænker offentlige ydelser og service," siger Lars Monrad-Gylling, administrerende direktør i KMD, der har en helt naturlig interesse i at få sat gang i digitaliseringen af det offentlige.

KMD leverer nemlig mange af løsningerne, og tjener således sine penge på den tjans.

Kommunerne er ikke gode nok

I kommunerne kan man dog godt se nogle af de tendenser, som KMD beskriver.
Mange danskere er faktisk klar til den digitale forvaltning, lyder det fra denne kant.

På den anden side står man også med et paradoks og en udfordring i kommunerne.

Det er nemlig ikke ret mange, der i praksis anvender de løsninger, som allerede er klar.

"Vi kan godt mærke på borgerne, at de har ændret holdningen til digitaliseringen. Man kan sige, at den psykologiske barriere er blevet brudt, og nu kan rigtig mange god se de positive effekter af digitale løsninger," fortæller Jørgen Kristensen, der er formand for Foreningen af Kommunale it-chefer og it-chef i Egedal kommune.

Han vurderer dog samtidig, at der er et stykke vej til, at de gode intentioner bliver til virkelighed.

"Når vi se på vores kommunale strategi, siger tallene noget helt andet. Her kan man læse, at kun to procent af borgerne henvender sig til kommunen via digital selvbetjening," siger Jørgen Kristensen

"Der er derfor en ubalance mellem det, man vil, og det man kan."

Han begrunder paradokset mellem lyst og handling med, at løsningerne skal blive mere brugervenlige, og at der skal oplyses bedre om de muligheder, der rent faktisk er i dag.

"Måske er brugerfladen ikke altid så god, som vi i kommunerne tror. Jeg tror, vi kan lære meget af eksempelvis de sociale medier på det punkt."

"En side som Borger.dk kan rigtig meget, men vi skal nok blive bedre til at præsentere varen og sammenhængen mellem brugeren og de data, vi har, overfor brugerne," vurderer han.

Hvor der er vilje, er der vej

Det Digitale Borgerindeks, som KMD har brugt i deres undersøgelse, viser, at borgernes foretrukne kanal for at komme i kontakt med det offentlige er digitale selvbetjeningsløsninger.

Hele 75 procent af befolkningen angiver, at digitale selvbetjeningsløsninger er en kanal, de gerne vil benytte.

Også e-mail er populær. Ifølge KMD vil 70 procent af danskerne gerne i dialog med det offentlige via e-mail. Det fysiske fremmøde vil kun 42 procent benytte.

"At borgerne i den grad bakker op om de digitale selvbetjeningsløsninger, er et enormt rygstød til regeringens ambitioner på området og viser, at digitalisering er en meget farbar vej, når vi skal effektivisere," siger Lars Monrad-Gylling fra KMD.

Hvis man knækker den psykologiske barriere hos brugerne, er man kommet langt, men ikke i mål.

"Der er også en psykologisk barriere hos politikerne og i kommunerne, der skal brydes. Kommunerne skal også indrettes til en hverdag, hvor tingene sker langt mere på borgernes præmisser," siger it-chef Jørgen Kristensen.

Læs også:

Regeringen barsler med stor it-reform af velfærden




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere