Lotto-firma bag nyt mobilselskab

To aalborgensiske iværksættere med baggrund i internettes spil-verden åbner nu et mobilselskab på et i forvejen trængt marked. De har stort set ingen erfaring med telefoni, og teleanalytiker tror ikke på, at der er plads til flere discount-mobilselskaber.

Der er travlhed i butikken hos de to aalborgensiske iværksættere Mads Veiby og Thomas Havemann, der netop har lanceret et nyt discountselskab på det danske mobilmarked.

M1, som selskabet hedder, skal supplere iværksætternes øvrige aktiviteter, herunder spiltjenesten Lotto24, der i øjeblikket har en sag kørende mod Dansk Tipstjeneste på grund af sit navn.

Ledelsen er i færd med at lukke sin tabsgivende lotteri-tjeneste i Spanien og delvist i Tyskland, og det giver tid til nye projekter.

Penge henter de to mænd i deres andet selskab, Mediacap, der udbyder medieplanlægning til virksomheder, der gerne vil gøre sig godt på nettet.

Hård branche

Mediacap kom ud af 2002 med et overskud på 445.000 kroner, og med en egenkapital på lige over en halv million er der penge nok til at etablere et teleselskab, mener Mads Veiby og Thomas Havemann.

Selskabet M1 lokker med minutpriser på blot 79 øre, hvis kunden til gengæld betaler et månedligt abonnement på 49 kroner.

- Vi er godt klar over, at vi bevæger os ind i en branche, hvor der er mange spillere i forvejen, erkender Thomas Havemann, der er tidligere professionel golfspiller og nu administrerende direktør for M1.

Selskabet med blot fem ansatte skal starte fra bunden mod konkurrenter som Telmore, CBB Mobil, TDC Mixit, Tele2 og Smarttalk.

Målet er mellem 10.000 og 15.000 kunder i løbet af det første år, og hvis det lykkes, skal selskabet derefter være i stand til at tjene penge.

Begrænset erfaring

Iværksætterne har ikke megen erfaring fra telebranchen, bortset fra at Mads Veiby har arbejdet et par år for blandt andet Sonofon. Det nuværende projekt har de arbejdet på i et års tid.

Når selskabet har kørt i nogle uger, skal M1 i gang med sin markedsføring. Udover internet-annoncering vil ledelsen ikke fortælle, hvordan det skal gribes an.

Selskabet håber at kunne tiltrække kunder i målgruppen fra 20-60 år, der taler nok til at retfærdiggøre den faste abonnementspris - og som desuden sætter pris på at få en gammeldags regning med posten en gang om måneden.

IDC's senioranalytiker Mette Søeborg Ahorlu sagde i fredags til Computerworld Online, at der i fremtiden kun er plads til én discount-operatør i Danmark, for alle seks selskaber kæmper i dag om det samme segment af kunder.

Man kan imidlertid drive discount-teleselskab i lang tid for få kroner:

- Små lavprisselskaber har ikke så mange udgifter, så de kan måske godt hutle sig igennem et par år endnu. Men på et eller tidspunkt er der nogen, som ikke synes, det er sjovt længere, siger Mette Søeborg Ahorlu.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere