Redaktøren mener: Løn som forskyldt

Tallene fra den årlige lønstatistik, som Computerworld i år har lavet sammen med CRN, viser, at det godt kan betale sig at være sælger. I hvert fald en tung og erfaren sælger.

For selvom de fleste forhandlere fortæller, at lønstigninger ikke er noget, de kender til, så viser tallene faktisk noget andet.

Det sætter igen fokus på, at det er Tordenskjolds soldater, der sælger it-løsninger. Unge og talentfulde sælgere har i mange år været en mangelvare. Og det er ikke en specielt langtidsholdbar situation.

Især ikke nu, når kanalen igen står over for en af de større omvæltninger. Med cloud og krise for døren, er der lagt op til både mentale og især forretningsmæssige rokeringer.

Ikke fordi gamle erfarne sælgere ikke kan være med til den øvelse, eller at de ikke fortjener deres løn. Men som flere forhandlere har fortalt til CRN, så kan det, der ligner forholdsmæssigt store lønstigninger, også være et udtryk for, at budgetterne og incitaments-strukturen (læs bonus) har givet luft til at få flere penge i lønningsposen for de dygtige.

Og det er ikke heldigt, når man dokumenteret står over for store forretningsmæssige udfordringer, hvor hele forretningsstrukturen - også i forhold til sælgerne - skal op til overvejelse.

Alene det faktum, at cloud står for en helt anden indtjeningsmodel, hvor pengene ikke falder i store klumper, men er designet som løbende betaling for en leveret ydelse, betyder, at hele topologien i et salgsforløb og ikke mindst i forhold til betaling er ændret fundamentalt.

Her holder gamle afregningsmodeller for sælgere med bonus up-front bare ikke. For det vil der ikke være likviditet til fremover. Og likviditet er netop det store grimme ord i øjeblikket.

Set i det lys må det faktum, at sælgerne tilsyneladende får et lønhop, der gennemsnitligt er større end hos resten af medarbejderne i it-kanalen, få advarselslamperne til at blinke.

Det ligner mere en kamp om at fastholde de få gode ressourcer i et marked, hvor man har forsømt at sikre sig en større talentmasse, og hvor man endnu ikke har fået gearet sig til de forandringer, der er i sigte, end et egentligt udtryk for, at forretningen kan bære det.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Sådan overvinder man de 5 største udfordringer ved application recovery.
Få svar på hvordan man løser de 5 største udfordringer ved application recovery