Facebook har ændret vaner og medieforbrug. Noget tyder på, at det sociale netværk også kan ændre karakterer. I negativ retning.
En aktuel undersøgelse antyder i hvert fald, at der er en sammenhæng mellem de studerendes tidsforbrug på sociale tjenester som Facebook og deres akademiske formåen.
De 1839 deltagende universitetsstuderende bruger typisk Facebook i 106 minutter om dagen. Og undersøgelsen mener at påvise, at de studerendes karaktergennemsnit daler med 0,12 procentpoint, for hver 93 minutter de bruger ud over de 106 minutter. Det skriver ZDnet.
Undersøgelsen er lavet af professor Reynol Junco fra Lock Haven University i Pennsylvania. Hun understreger, at der er tale om en meget lille margen.
"Du skal bruge enormt meget tid på Facebook, hvis det skal give sig udslag i bekymrende lave karakterer," udtaler Reynol Junco.
Årsag og sammenhæng
Tallene vil sikkert alligevel underbygge mange forældres holdning til Facebook som et distraherende tidsspilde. Men undersøgelsen kan ikke konkludere, at Facebook er direkte skadeligt for de studerendes akademiske udbytte.
Sagt på en anden måde, så er Facebook bare en blandt mange overspringshandlinger, og hvis Facebook ikke fandtes, så ville de studerende bruge tiden på andre ting, der heller ikke har relation til skolearbejde.
Tidligere forsøg på at påvise en negativ effekt af for meget Facebook-surferi har også mundet ud i modstridende konklusioner. En anden undersøgelse siger direkte, at der ikke kan bevises sammenhæng mellem dårlige karakterer og for stort Facebook-forbrug. Faktisk var der et større forbrug af Facebook blandt de elever, der havde høje karater.
En tredje undersøgelse mener at påvise, at brug af Twitter i undervisningen kan skabe engagement og samarbejde blandt elever.
De studerende i den aktuelle undersøgelse svarede, at de gennemsnitligt besøger Facebook seks gange om dagen og typisk bliver hængende i 26 minuter af gangen.
Over 10 procent af verdens befolkning har oprettet en profil på Facebook.