Ulovligt at lade kunderne spamme deres venner

Dansk bank må stoppe smart marketing.

Det er ulovligt for firmaer at sende reklamer til personer, der ikke har bedt om det. Men så kan et firma jo bare få sine glade kunder til at overtage spam-tjansen, ikke?

Nej.

Forbrugerombudsmanden har bedt Spar Nord om at stoppe en kampagne, hvor bankens kunder blev stillet en præmie i udsigt, hvis de tippede en ven, kollega eller nabo om bankens fortræffeligheder.

Det er helt ok, hvis en tilfreds kunde på firmaers hjemmesider kan tippe sine venner via en e-mail eller sms, men det skal ske på kundens egen opfordring. Firmaer må ikke betale eller belønne kunderne for det. Så er det i strid med markedsføringslovens forbud mod spam, fordi vennerne typisk ikke selv har bedt om henvendelsen.


Vi garanterede ikke en belønning
Banken kendte tilsyneladende godt reglerne, men mente ikke, at bankens fremgangsmetode var en overtrædelse af markedsføringslovens § 6, stk. 1 om at sende uanmodede sms og e-mails. I video-opfordringen på bankens hjemmeside til sine eksisterende kunder lød det at: "Måske kvitterer vi med en overraskelse - stor eller lille - når du tipper en ven, kollega eller nabo."

Der var altså ikke en 100 procent sikkerhed for at man ville blive belønnet for at være menneskelig spammaskine af sine venner.

Men den spidsfindighed godkender Forbrugerombudsmanden ikke.
Forbrugerombudsmanden mener også, at det ville være i strid med god markedsføringsskik, hvis banken uofficielt og mundligt havde ladet det "sive", at der muligvis vankede en gave, hvis man opfordrede venner og familie til at deltage.


Gælder det også på Facebook?
I den konkrete sag kunne man enten via email eller sms opfordre venner til at tage et møde med banken.

Forbrugerombudsmanden mener, at uanset om banken belønnede sine kunder eller ej, så var sms-tjenesten en overtrædelse af spam-paragraffen.
Kunder indtastede telefonnummeret og vennens navn og sendte det til et servicenummer, og herfra fik personen en uopfordret sms om at tage en snak med Spar Nord.
Spar Nord har nu ændret de kritiserede punkter, og modtager ingen bøde fra ombudsmanden, fordi der ikke har været nogen konkrete tilfælde, hvor banken har betalt for "spam".

Sagen falder sammen med en lignende debat om de samme regler på sociale medier som Facebook. Her mener Forbrugerombudsmanden og hans skandinaviske kolleger, at det på samme måde er ulovligt at belønne kunder for at tiltrække sig andre kunders opmærksomhed. En holdning som de nethandlende ikke er enig i.

Der er flere oplysninger til firmaer om spam hos Forbrugerombudsmanden. Senest har ombudsmanden for eksempel sagt, at elektroniske julekort fra firmaer hurtigt kan betratgtes som spam, selv om de ikke indeholder noget konkret tilbud og at købe en vare.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
DS-Display A/S
Distributør af professionelt AV-udstyr, projektorer, digital signage, interaktive skærmløsninger, videokonference, storformatprint og -scan samt relateret tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få det optimale it-miljø i skyen: Sådan udnytter du de førende cloud-platforme

Det moderne it-miljø udspringer af skyen. Cloud-løsningerne er mere effektive, lettere at håndtere, og frigiver ressourcer i din organisation, så I kan fokusere på kerneforretningen. Kom og hør bl.a. Amazon, Riverbed, TDC Hosting, interxion, Oracle, Citrix og NetApp omkring deres bud på det optimale cloud-miljø.

28. september 2016 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden - Ballerup

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

05. oktober 2016 | Læs mere


Netværksvirtualisering, SSD og storage

Mange overvejer i dag at flytte hele eller dele af it-opgaverne ud i en cloud-løsning, mens andre opgaver - som regel de forretningskritiske - ofte bliver hjemme. Det gør det gode datacenter til en afgørende brik for enhver virksomhed. Kom og hør Danmarks bedste datacenter-leverandørers bud på fremtidens datahåndtering.

11. oktober 2016 | Læs mere





Computerworld
Nordkoreas internet tvunget i knæ efter afsløring af landets 28 websites
Afsløringen af Nordkoreas blot 28 hjemmesider har resulteret i så megen nysgerrighed, at besøgende udefra har lagt flere af landets hjemmesider ned.
CIO
Situationen er alvorlig for CSC: Brændende underskud på 930 millioner kroner kan få konsekvenser
ComputerViews: Situationen er alvorlig for CSC Danmark, der har tabt 930 millioner kroner på et år. Har man nogen fremtid og kan man beholde både de dygtigste medarbejdere og sine kunder, når alle alarmklokker bimler, og pengene vælter ud ad kassen? Det har CSC intet svar på.
Comon
Google klar med verdens vildeste Android-telefoner om 14 dage
De nyeste Android-flagskibsmodeller er bekræftet til at være klar 4. oktober. Læs her, hvad du kan forvente af det allerbedste, som Android-verdenen endnu har budt på.
Channelworld
Kæmpe-underskud: Elektronik-kæden Power har tabt 132 millioner kroner på et år
Varehus-kæden Power tabte 132 millioner kroner i 2015. Egenkapitalen er blæst helt væk. Nu venter store ekspansionsplaner imidlertid forude.
White paper
Intelligente forretningsprocesser
Læs her om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser, deres fordele og hvordan du hæver dine egne forretningsprocessers IQ.